En marknad värd 35 miljarder kronor

ANNONS
|

Innan resultatet av

Sveriges export av varor under förra året står helt klart är det en preliminär siffra som Exportrådet levererar. Men i runda slängar kommer slutsumman för exporten till Mellanöstern och Nordafrika att landa på 35 miljarder kronor, 3,6 procent av den totala varuexporten.

- Procentuellt sett är det inte mycket men exporten till Mellanöstern och Nordafrika ökar, förra året med 25 procent, säger Exportrådets chefsekonom Mauro Gozzo.

Enligt bedömningar kommer exporten till regionen att öka med åtta procent i år och med ytterligare sex procent 2007.

- Regionen är en av de snabbast växande och viktigaste för svenska exportföretag, säger Mauro Gozzo.

ANNONS

I den aktuella regionen är det till Iran, Saudiarabien, Algeriet och Egypten som Sverige exporterar mest. Det är också till dessa länder som exporten ökar mest.

Till Algeriet ökade exporten med 89 procent under förra årets första nio månader jämfört med samma period 2004. Till Saudiarabien ökade exporten med 38 procent, till Egypten med 33 procent och till Iran med 29 procent. Av 23 länder i området ökade exporten till 15, varav en del länder gått från en mycket liten import till en något större.

Känsligt läge

Risken för att förlora stora delar av exportkakan i regionen är inte stor, bedömer Mauro Gozzo.

- För tillfället ser det ut som om konflikthärdarna rör sig från land till land men inte att konflikten blir större och större.

Till raden av protester mot publiceringen av Muhammedbilderna sällade sig under den gångna helgen de kaotiska händelserna i Syrien och Libanon. Ur ett svenskt näringslivsperspektiv är länderna inga stora marknader med en sammanlagd export till ett värde av 891 miljoner kronor, 0,1 procent av den totala exporten.

Men de kaotiska händelserna i helgen har gjort det politiska läget allt känsligare. När näringsminister Thomas Östros ska svara på GP:s fråga om vilka konsekvenser konflikten kan få för den svenska exporten, gör han det skriftligt:

ANNONS

Löpande kontakt

"Det är svårt att svara på den frågan i dagsläget. Så vitt vi känner till har ingen bojkott mot svenska produkter gjorts. Vi följer utvecklingen oerhört noga och står i löpande kontakt med våra utlandsmyndigheter."

Svenskt Näringslivs ordförande Michael Treschow uttalade sig i går om utvecklingen i regionen. Han anser att "internationell affärsverksamhet är fredsfrämjande" och att det är "olyckligt om händelserna i Mellanöstern får återverkningar på svenska företag och deras verksamhet".

FAKTA|

ANNONS