Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/7

Eleverna är positiva till lottning

Skolkommissionens förslag om att lotta in elever på populära skolor för att få mindre homogena klasser upprörde många under gårdagen. Men eleverna på Lindåsskolan är försiktigt positiva.

I Lindåsskolans gulmålade korridorer sitter fyra elever från tre olika årskurser. De är alla med i elevrådet, men känner inte varandra så väl. Trots det är Hilda Olsson Brandtvig, John Springer, Eliott Berentsen och Emelie Linder överens om en sak. Lindåsskolan är väldigt homogen och det hade varit bra om klasserna kunde blandas upp lite. Samtidigt skulle förslaget kunna få en del besvärliga konsekvenser.
– Det blir jobbigt om man behöver åka långt varje dag för att man inte kommer in på en skola som ligger nära. Men på ett sätt kan det vara bra, eftersom samhället är så uppdelat, säger Emelie Linder, som går i åttonde klass.

LÄS MER: Starka känslor kring lottning till populära skolor

Hon får medhåll av de andra. Att pendla eller hamna i en annan skola än sina kompisar hade varit besvärligt och tidskrävande. Dessutom är det dåligt för miljön.
– Och om man hamnar på en skola långt bort och skaffar kompisar där kanske man inte hinner träffa dem så ofta för att man pendlar. Dessutom kan det vara svårt att skaffa vänner där man bor, om man inte går i skolan där, säger Hilda Olsson Brandtvig, som går i sjuan.

LÄS ÄVEN: Odenjung om skolkommissionen: "Jag är jättebesviken"


Bra att träffa andra unga

Men om man bortser från risken att inte komma in på en skola i sin närhet, tycker alla fyra det hade varit både kul och lärorikt att träffa unga från andra bakgrunder och områden.
– Det hade såklart varit bra. Det är ganska svårt för oss att göra det, om man inte går i någon sport eller så träffar vi mest folk som bor här omkring, säger John Springer, som går i nionde klass och precis har sökt gymnasiet inne i Göteborg. 
– Jag tror att det hade gått bra att lotta in elever från andra delar av stan. I början hade det kanske varit lite ovant, men jag tror att man ganska snabbt hade vant sig och lärt känna varandra, säger Eliott Berentsen, också han i niondeklass.

LÄS MER: Blandade betyg för kommissionen

Kan påverka undervisning

Möjligen hade undervisningen kunnat bli lidande av inlottning av elever. Alla fyra är nöjda med Lindåsskolan som den är i dag, bortsett från en del skönhetsfläckar i korridorerna.
Eleverna som går här har goda skolresultat och några större problem med mobbing finns inte, vad de vet. Kanske är det till och med en positiv effekt av att eleverna har liknande bakgrund, uppväxt och värderingar.
– Klasskillnader kan bidra till mobbing, att vi är så lika gör faktiskt att det är rätt lite friktion mellan eleverna här, säger Hilda Olsson Brandtvig. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.