Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Särskoleelever med intellektuell funktionsnedsättning uppger att de utsätts för mobbning och elakheter på nätet betydligt mer än andra i samma ålder. Arkivbild.

Elever i särskola extra utsatta online

Särskoleelever med intellektuell funktionsnedsättning använder sociala medier i mycket lägre utsträckning än genomsnittet. Trots det är de betydligt mer utsatta för mobbning och elakheter. Det visar en ny rapport från Statens medieråd.

Den nya rapporten är den första svenska kartläggningen som gjorts om hur unga personer med intellektuell funktionsnedsättning använder medier. Inom gruppen finns stora variationer av funktionsnedsättningar, vilket gör det svårt att säga något generellt. Men tydligt är att unga i den här gruppen uppger att de utsätts för mobbning och elakheter betydligt mer på nätet än andra i samma ålder.

Mer utsatta

- Internationella studier som har gjorts visar att unga i den här gruppen är mer utsatta eftersom de upplevs som "annorlunda", säger Ulf Dalquist, verksamhetschef vid Statens medieråd.

24 procent i gruppen uppger att de varit med om mobbning på nätet, för genomsnittet är siffran 11 procent. Det gör också att man är mer försiktig med att dela information om sig själv på nätet.

- Unga i denna grupp publicerar inte sitt namn eller bilder på sig själva i samma i utsträckning som andra. Det kan vara ett sätt att försöka dölja sin funktionsnedsättning då man upplever att man råkar illa ut, säger Ulf Dalquist.

Svårt med uppdateringar

Gruppen använder i högre utsträckning medier som är relativt lätta att hantera, så som surfplattor och tv.

- Man ser också att en sådan sak som programuppdateringar blir ett problem för många. De gör ofta att utseendet förändras vilket kan leda till att man måste lära sig allt på nytt.

Det är något som programutvecklare bör ha i åtanke, enligt Ulf Dalquist.

- Det är också viktigt att föräldrar pratar med sina barn om medieanvändning. Internet är en stor del av barns och ungas vardag, så man ska inte fördöma eller förbjuda. I stället ska man bygga upp ett ömsesidigt förtroende.