Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/3

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Efter kritiken – här är Postnords nya satsning

Efter den massiva kritiken mot Postnord den senaste tiden: Nu inför företaget kvällsutdelning. – Det här kommer bli vår standard i framtiden och vi tror att många kommer att välja att få kvällsleveranser framför dagleveranser, säger Postnords koncernchef Håkan Ericsson.

Under den kommande hösten introduceras en ny lösning för Postnord, som tidigare fått motta mycket kritik. Nu satsar de på kvällsleveranser utan extra tilläggsavgift. Kvällsutdelning kommer att bli en ny standard för företaget, menar de.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Konsumenterna kommer alltså framöver att kunna bestämma om de vill få leveransen under dagtid eller kvällstid.

Leveranserna kommer att ske mellan klockan 18.00 och 21.00 i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Samtidigt påbörjas lördagsleveranser till serviceställen, något som ska göra det möjligt för konsumenten att e-handla varor på fredagen och hämta ut dem dagen efter. Ambitionen är att så småningom övergå till hemleveranser på kvällstid i flertalet befolkningstäta områden i landet.

– Det är konsumenterna som har efterfrågat att få hemleveranser på kvällstid. Det här kommer bli vår standard i framtiden och vi tror att många kommer att välja att få kvällsleveranser framför dagleveranser. Vi ser redan nu att många väljer Postnord för e-handeln, som har blivit så stor. Valfrihet och flexibilitet är väldigt viktigt, säger Håkan Ericsson, koncernchef vid Postnord.

Han berättar att satsningen troligtvis kommer att träda i kraft under oktober.

LÄS MER: 11 000 Postnord-paket försenade

"De anställda mår inte bra"

I oktober förra året berättade Johan Lindholm, fackordförande för Seko Posten, för GP att Postnord då befann sig i kris och att missnöjet växte bland både kunder och medlemmar på grund av bland annat borttappade brev, trasiga paket och stressade medarbetare.

– Jag är djupt oroad över situationen just nu. Vi befinner oss i en kris, sa Johan Lindholm, då.

Enligt honom hade missnöjet bland Postnords anställda och kunder kraftigt eskalerat de senaste två åren.

– De anställda mår inte bra. Det handlar om otillräcklig bemanning efter förutsättningarna och brist på inflytande. Våra medlemmar vill inget annat än att leverera med god service, har Johan Lindholm, tidigare sagt.

Kundernas klagomål är många. Enligt en undersökning från förra året, gjord av Aftonbladet/Inizia upplevde 4 av 10 att de blivit av med post och hälften av svenskarna saknade förtroende för Postnord. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.