Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Eberhards debattartikel får hård kritik

David Eberhards debattartikel om skolans kris är inget annat än populism, anser vetenskapsjournalisten och samhällsdebattören Henrik Arnstad. - Jag trodde vi kommit längre än så, säger Arnstad.

Det är inte tal om annat än att det är kris i den svenska skolan. Så långt håller Henrik Arnstad med psykiatrikern David Eberhard.

- Men att, som Eberhard antyder, skolan var bättre under 1960-talets början är dumt. De unga svenskar som i dag gör världssuccéer med att skapa datorspel, inte hade de blivit så mycket mer kreativa om en Caligula slagit en pekpinne i huvudet på dem varje skoltimma, säger Henrik Arnstad.

Deras framgångar handlar i mångt och mycket om att de lärt sig leka fram kunskap och insikter.

- Inte är det skällande och skrikande lärare som skapar bättre skolresultat, det är bara att gå till själv. De chefer och arbetsledare som kan sina saker lyssnar vi på. Inte dem som skäller ut oss, säger Henrik Arnstad.

I de samtal Arnstad haft med lärare och pedagogiska forskare pekar de på andra brister.

- Om hur skolans arbete är organiserat och hur mycket tid till undervisning lärarna har. Föräldrar, politiker och skolbyråkrater måste lyssna till lärarna för en gång skull. De vet vad som måste göras för att höja kvaliteten i skolan, säger Henrik Arnstad.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.