Dubbla betalningar efter SEB:s teknikstrul

SEB:s tekniska problem under söndagen ställde till det rejält för kunderna. På bankens Facebook-sida skriver person efter person om hur deras kortköp dragits både två och tre gånger – pengar som kunderna ännu inte vet när de kommer få tillbaka.

ANNONS
|

När Therese Forslund från Landvetter handlade på en matbutik under söndagen märkte hon inget konstigt, men när hon senare på kvällen loggade in på SEB såg hon att beloppet hade dragits två gånger.

– Jag blev så himla arg. Jag ringde först till Ica och frågade vad som hade hänt och sen till banken, men där kom jag bara till en telefonsvarare, säger Therese Forslund och fortsätter:

– Jag är orolig. Jag vill inte att mina pengar försvinner och det är löning, alla räkningar kommer dras. Jag får ta från mina sparpengar och jag har sträng ekonomi eftersom jag är ensamstående mamma.

ANNONS
Ytterligare ett exempel: en handling i Landala, Göteborg blev en dyr historia. Sammanlagt har över 1 600 kronor reserverats, för ett inköp som egentligen gick på drygt 422 kronor. Pengarna är dock reserverade och ännu inte dragna från kontot.
Ytterligare ett exempel: en handling i Landala, Göteborg blev en dyr historia. Sammanlagt har över 1 600 kronor reserverats, för ett inköp som egentligen gick på drygt 422 kronor. Pengarna är dock reserverade och ännu inte dragna från kontot. Bild: Privat

Lunch för 2000 kronor

På bankens Facebook-sida undrar många kunder när problemet ska vara löst och flera vittnar om problem till följd av teknikstrulet. En person berättar att hon försökt betala sin lunch med flera olika kort utan att få det att fungera. Senare kunde hon se att beloppet dragits sex gånger, priset för lunchen kom upp i över 2000 kronor.

För Therese Forslund handlar det om ungefär 500 kronor som har försvunnit från kontot. Hon har inte fått någon information om vad problemen beror på eller när hon kommer att få tillbaka sina pengar.

– Jag har i alla fall så att jag klarar mig, men inte en längre tid. Men det finns ju andra som har en värre situation än vad jag har.

"Otrygg som kund"

Många av bankens kunder har enligt kommentarerna på Facebook-sidan haft problem med att få information. Tidigt på måndagen fungerade samtliga tjänster igen. I ett inlägg om de tekniska problemen skriver banken följande:

Fick du igår flera debiteringar på ditt kort? Vi kommer att se över alla korttransaktioner som har skett under perioden som vi hade problem, skulle det inte har rättats inom ett par dagar ber vi dig att kontakta oss.

– Jag önskar bara att det löser sig snart, vad det nu var som hände. Jag blir väldigt otrygg som kund när sådana här saker sker. Jag ska inte behöva få påminnelse på räkningar bara för att något är fel hos banken, säger Therese Forslund.

ANNONS

GP har upprepade gånger sökt SEB för en kommentar.

ANNONS