Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Årets digitala variant av majblomman har även tagits fram i en liten, begränsad fysisk upplaga till samlare. Pressbild.
Årets digitala variant av majblomman har även tagits fram i en liten, begränsad fysisk upplaga till samlare. Pressbild. Bild: Majblomman

Digital majblommeförsäljning över förväntan

Årets majblommor har samlat in nära 36 miljoner kronor, då försäljningen flyttade ut på nätet.
"Ett vanligt år samlar barnen in nästan det dubbla men då är det med en insamlingsmodell som utvecklats över drygt hundra år", säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve.

I fjol ställdes försäljningen av alla majblommor in med kort varsel på grund av pandemin och ersattes med en digital insamling. Resultatet – ett ras från 67 miljoner insamlade kronor 2019 till drygt 10,6 miljoner kronor 2020.

I år var blomförsäljningen tillbaka, men med en ny modell. Över 40 000 webbshoppar skapades under två veckor av deltagande barn för att samla in pengar till att motverka barnfattigdom i Sverige.

"Vi vågade inte hoppas att flytten ut på nätet skulle fungera redan första året, särskilt med hänsyn till pandemins påfrestningar. I ljuset av detta är barnens insats helt fantastisk", säger Tove Lindahl Greve i ett pressmeddelande.

Men det lägre resultatet innebär såklart att organisationen inte kan dela ut ekonomiskt stöd i den omfattning som man hade önskat.

"Om vi ställt in helt hade vi inte kunnat dela ut ekonomiskt stöd alls i år. De barn som Majblomman finns till för behöver oss mer än någonsin nu. Vi har försökt att bygga en modell som ska ska fungera till en så låg kostnad som möjligt eftersom de pengar vi samlar in ska gå till barnen. Självklart finns det mycket som kan bli bättre till kommande år men vi har framför allt fått många fina reaktioner och glada tillrop under insamlingen", säger Tove Lindahl Greve.

Eftersom inga fysiska blommor såldes förra året är det de blommorna som har sålts i webbshopparna tillsammans med en digital variant av årets blomma.

Emma Gyllestad/TT

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve. Pressbild.
Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve. Pressbild. Bild: Majblomman
Förra årets majblommeförsäljning ställdes in. Därför är det fjolårets modell som har kunnat beställas i barnens webbshoppar i år. Pressbild.
Förra årets majblommeförsäljning ställdes in. Därför är det fjolårets modell som har kunnat beställas i barnens webbshoppar i år. Pressbild. Bild: Majblomman

Barnrättsorganisationen Majblomman har varit aktiv i Sverige sedan Beda Hallberg grundade den 1907.

Arbetet grundas i barnkonventionens stadgar om alla barns rätt till skälig levnadsstandard, utbildning och fritid.

Alla barn som lever i familjer där det är brist på pengar kan ansöka om stöd upp till 18 års ålder.

Några exempel på stödinsatser är hjälp till ett par nya fotbollsskor, ett barnkalas eller avgift till fritidsaktiviteten.

Majblomman ägnar sig även åt påverkansarbete för barns rättigheter.

2021 säljs en fysisk, rödrosa majblomma, som egentligen skulle ha sålts under pandemiåret 2020, via webbshoppar som drivs av skolelever. Dessutom säljs en virtuell, tigerrandig variant som har designats av Hana Bozickovic, 10 år, Mohammed Tepeku, 12 och Axel Viken, 13.

Källa: Majblomman