Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sedan en ställning vid ett brobygge över E6 gett vika har Trafikverket valt att stänga av vägen.

Delar av unik djurbro rivs

Delar av den unika "djurbron" över E6 mellan Kungsbacka norra och Sandsjöbacka, söder om Göteborg, måste rivas. Arbetet har redan inletts.

Två av de stöttor som bär gjutformen knäcktes under arbeten natten mot torsdagen och arbetet fick tills vidare stoppas. Brobygget kommer nu att rivas. Hur stor del det blir kommer att avgöras under arbetets gång. Först därefter kan trafik passera förbi arbetsplatsen igen. Prognosen är att trafiken på E6:an kan släppas på först klockan 18 på fredagen.

Det var i samband med att en överbyggnad på bron skulle gjutas som byggnadsarbetarna plötsligt hörde att det "knäckte" i stöttorna till gjutningsformen.

Blev oroliga

- Två av stöttorna knäcktes och då blev vi lite oroliga att det var något som inte stämde. Vi avbröt arbetet när vi hörde ljuden. När två stöttor går finns det risk att det kan fortplantas, säger projektledaren Kristin Balot till TT.

Körfälten går vid sidan av själva bygget, men av säkerhetsskäl valde man vid 03-tiden natten till torsdag att leda om trafiken på alternativa vägar.

- Det kan hända att det faller ut delar av betongen. Vi vill inte att det ska riskera att hamna på vägbanan, säger Kristin Balot.

- Men inget har rasat och ingen har skadats, vare sig människor, miljö eller några bilar, säger hon.

Oklar framtid

Nu arbetas det intensivt för att reda ut vad som hänt. Är det ett materialfel eller har det gjorts felaktiga beräkningar?

- Än finns inga besked vare sig om skuld eller kostnader, säger Mattias Wärn, ställföreträdande chef på Trafikverket investering i Göteborg.

Vad som kommer att hända med projektet i fortsättningen är heller inte klarlagt.

Den 32 meter breda och 64 meter långa ekodukten började byggas i augusti och beräknas vara klar 2018 till en kostnad av omkring 85 miljoner kronor. Naturbron ska minska viltolyckorna, men också binda samman landskapet på båda sidor av "vägbarriären".