Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Antalet dödsolyckor i trafiken ökade stort i fjol jämfört med 2017. Arkivbild.

Dödsolyckorna ökar – "en tragisk utveckling"

Fjolåret blev ett mörkt år på Sveriges vägar. Enligt preliminära siffror omkom 325 personer i trafiken – vilket är nästan 30 procent fler än under 2017.

Statistiken har inte hunnit analyseras i detalj ännu, men det finns flera teorier om vad som kan ligga bakom ökningen från 2017. Det året dog 253 personer i trafiken.

- Det handlar som så ofta förr om hastigheter. Vi har en hastighetsefterlevnad som är usel, skulle jag säga. Det handlar om nykterhet i trafiken, där vi ser att regelefterlevnaden ligger på en låg nivå. Sedan ser vi en oroväckande utveckling vad gäller hastigheten i yrkestrafiken, säger Jonas Bjelfvenstam.

Flest dog i juli

Även vädret kan ha påverkat utvecklingen under 2018. Det finns teorier om att den varma sommaren ledde till ökad trafik på vägarna och därmed till fler olyckor. Juli var den månad då flest dog i trafiken förra året.

- Historiskt har vi sett att det finns sådana samband.

Singelolyckor med motorfordon var den vanligaste formen av dödsolycka i fjol, men dessa låg kvar på ungefär samma nivå som 2017. Däremot ökade mötesolyckorna med dödlig utgång stort.

"Stora tal"

Den dramatiska utvecklingen generellt gör det svårt att nå målet om en halvering av antalet döda i trafiken till 2020 som sattes upp 2007.

- Det är stora tal. Det finns verkligen anledning att fundera på vad vi kan göra framåt för att hejda den här utvecklingen, och helst vända den, säger Jonas Bjelfvenstam.