Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Därför tar Åhléns bort luciabilden

Åhléns tar bort luciabilden efter hatet som kommit efter att bilden publicerades. – Vi kommer aldrig sluta, de har inte vunnit, säger Lina Söderqvist, marknadschef på Åhlens till SVT Nyheter.

Det var för en veckan sedan som årets annonskampanj inför julen på Åhléns publiceras som det hela drog i gång. En mörkhyad pojke syntes på bild i luciakläder, efter att bilden publicerades väckte den stora reaktioner på Facebook med flera rasistiska kommentarer, skriver SVT Nyheter.

Sedan överröstes kommentarsfältet med kärlek i stället - men nu har pojkens familj fått nog av uppmärksamheten och bett om att bilden ska tas bort helt och hållet på varuhuskedjans Facebooksida.

Nu har bilden tagits bort på familjens begäran.

– Av respekt för de inblandade så har vi bestämt att vi ska ta ned bilden från våra kanaler, säger Åhléns marknadschef Lina Söderqvist till SVT Nyheter.

"De har inte vunnit"

Några av de reaktioner som dök upp var att pojken är mörkhyad och att det inte är en flicka. Efter att bilden hade spridits på flera rasistiska hatsajtser blev situationen ohållbar för varuhuskedjan.

Men trots det, vill de inte se situationen som att hatarna har vunnit. Med bilden ville de enbart visa att alla kan få vara Lucia, toavsett hudfärg eller kön.

– Vi kommer aldrig sluta, de har inte vunnit, säger Lina Söderqvist till sajten.

Facebookgruppen #jagärhär arbetar mot hat på nätet och att organisera kärlek i kommentarfältet. På måndagseftermiddagen hade bilden fått drygt 10 000 kommentarer, enligt SVT, då de flesta var kärleksfulla, och det mesta av hatet togs bort från kommentarsfältet.

Trots det, hann bilden få över 300 ilskereaktioner och 30 000 gilla- och kärleksreaktioner.

 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.