Därför litar svensken på Systemet

Svenska folket har störst förtroende för ett företag som tycker att vi bör avstå från deras varor. Systembolaget toppar Förtroendebarometern för andra året i rad.

ANNONS
|

Vårt förtroende för Systembolaget är stadigt. Sju av tio har mycket eller ganska stort förtroende för Systemet.

Varumärkesexperten Niklas Olovzon Turner, tror att nyckeln till vår tilltro till Systembolaget ligger i att de lyckas förmedla värden som är viktiga för svenskar.

- Trovärdighet och pålitlighet är extremt viktiga i varumärkesbyggande i Sverige. Förtroendet är stort för varumärken med etisk och moralisk grundkompass.

ANNONS

Han nämner Systembolagets tydliga omtanke om folkhälsan och kunskapen bland de anställda som viktiga faktorer.

- De har också lyckats balansera den myndiga delen med extremt hög kunskap. Kunskap är något som har hög status i Sverige, till skillnad från i USA eller Ryssland där pengar och makt är viktigare.

Han tycker att Systembolaget lyckats bra med den svåra balansgången att sälja in sina produkter, och samtidigt föra ut budskapet att folk helst bör avstår från dem.

- De har en väldigt träffsäker kommunikation. Det är pekpinnar, men med varm och inkännande humor.

Den årliga Förtroendebarometern ger en bild av svenska folkets inställning till olika myndigheter, företag, medier och politiska partier i Sverige.

ANNONS

TT

Fakta: Förtroendebarometern 2017

De samhällsaktörer som har största förtroende bland svenska folket (förra årets siffror inom parentes):

1 (1). Systembolaget – 70 procent har mycket eller ganska stort förtroende (70 i fjol)

2 (4). Universitet/högskolor – 65 procent (65)

3 (1). Sveriges Radio – 64 procent (70)

4 (6). Ikea – 61 procent (61)

5 (3). SVT – 60 procent (66)

De samhällsaktörer som har minst förtroende:

TV3 – 9 procent (9)

Expressen – 10 procent (10)

Feministiskt initiativ – 11 procent (12)

Arbetsförmedlingen – 12 procent (13)

Facebook – 12 procent (mäts för första gången)

De som har ökat mest:Centerpartiet, från 20 till 30 procent, dagspressen, från 24 till 31 procent, och facket, från 22 till 29 procent.

De som har minskat mest:Postnord, från 37 till 16 procent, Moderaterna, från 34 till 22 procent, Ericsson, från 28 till 20 procent, Svenska kyrkan, från 41 till 34 procent, och polisen, från 61 till 54 procent.

Fakta: Medieakademin

ANNONS