Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Valaffischer inför Europaparlamentsvalet 2019. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Centern lägger mest pengar på EU-valet

Centerpartiet har vigt drygt 25 miljoner kronor till kampanjarbetet inför EU-parlamentsvalet. Det är flera miljoner högre än något annat svenskt parti, visar en rundringning som DN har gjort.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Socialdemokraterna hamnar strax efter med 20 miljoner kronor öronmärkta åt kampanjarbetet inför valet den 26 maj. Moderaterna satsar elva miljoner kronor och Sverigedemokraterna omkring tio miljoner. Minst pengar lägger Feministiskt initiativ – 2,6 miljoner kronor.

Partierna skiljer sig också åt i vad de lägger pengarna på, erfar DN. Medan Centerpartiet satsar främst på valaffischer och sociala medier, knackar Socialdemokraterna också dörr och vill synas i tv.

Vänsterpartiet sysslar bland annat med telefonkampanjer, och Sverigedemokraterna uppger att de lagt en del av pengarna på en sju minuter lång valfilm med Jimmie Åkesson.