Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Jessica Gow, Henrik Montgomery
Bild: Jessica Gow, Henrik Montgomery

Bloggerskan "Kissie" döms i marknadsdomstolen för otydlig reklammarkering

Det är första gången som en svensk domstol prövar hur marknadsföringslagen ska tillämpas på reklam i sociala medier. Domen blev fällande i två av tre inlägg.
– Man ska snabbt och lätt kunna se om det är reklam helt enkelt, säger rådman Daniel Severinsson.

Målet som pågått sedan hösten 2016 handlar om otillbörlig marknadsföring och har för första gången applicerats på sociala medier, närmare bestämt Instagram.

Vad en del "influencers" på sociala medier gör är att testa och recensera olika produkter för sina följare och ger oftast i samband med exponeringen en rekommendation kring produkten. För de med en stor mängd följare är produkterna många gånger skickade gratis i förhoppning är att varan får en större exponering.

LÄS ÄVEN: Kissie-fall kan pressa influencers

"Sponsored post"

Vad man nu har kommit fram till är att när samarbeten sker mellan en influencer och ett företag ska detta tydligt framgå som reklam. Målet i det här fallet gällde tre olika inlägg, varav två var blogginlägg och ett var ett Instagraminlägg, som handlade om mobilåtervinning.

Bloggerskan Alexandra "Kissie" Nilsson friades i ett av fallen där en rosa bård med texten "Sponsored post" tydligt framgår i början av ett av blogginläggen. Något som nu kommer ses som tillräckligt tydligt. I de två andra inläggen blev domen fällande då reklammarkeringarna ansågs vara för otydliga för att de låg längst ner i texten. Det är första gången som en person i Sverige fällts gällande reklam i sociala medier.

– Domen blev ett förbud och ett åläggande med hot om vite. Det betyder att om detta skulle hända igen så kan personen få betala upp till 100 000 kronor, säger rådman Daniel Severinsson.

Företaget som stod bakom marknadsföringen har inte blivit stämt i målet och domen kan bloggerskan överklaga fram till den 21 februari.

"Vi håller inte med"

Sandra Hanson är en av advokaterna som företrätt bloggerskan i ärendet och hon håller inte riktigt med om domslutet.

– Det handlar inte om att min klient har försökt att smyga med att det handlar om ett reklaminslag. Vad domen här säger är att det i två av fallen har varit för otydligt, att man inte med en enkel blick kan uppfatta reklaminslaget. Och det håller vi inte riktigt med om.

Kommer ni överklaga domen?

– Så långt har vi inte riktigt kommit än. Det här varit en ganska lång process för Alexandra, och ett ärende som egentligen handlar om en domstolspraxis så man vet hur man ska göra så att allt blir rätt. Vi får se om vi tar det här vidare, säger Sandra Hanson.

"Kissie" skrev vid halv ett tiden på onsdagen så här på sin blogg:

"Ingen kan ha missat att domen kom idag va? Jag kommer gå mer in på det senare så får ni höra mina tankar kring det. Men till er bloggare som undrar hur ni ska markera, nu vet vi äntligen det! 'Blogginlägg 2' friades alltså och ansågs vara tillräckligt."

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.