Blodiga bilder sprids bland barn

Extremt närgångna bilder på offren för lastbilsattacken sprids på sociala medier, inte minst bland tonåringar. Lämna inte barn ensamma med otäcka bilder, uppmanar Bris.

ANNONS
|

Linnéa Engman, från Tyresö, såg i fredags obehagliga bilder med allvarligt skadade kroppar från dådet i Stockholm i sitt Snapchatflöde.

- Det är sådant man bara ser på film, säger hon.

Hon tror att bilderna sprids för att de väcker uppmärksamhet.

- Jag hade ändå velat veta mer (om händelsen). Men jag kanske inte hade velat se det på det sättet. Jag var inte beredd. Jag tycker inte att man ska lägga ut sådana brutala bilder. Det är inte rätt mot offren och deras anhöriga att bilderna ska spridas på det sättet, säger hon.

ANNONS

Kan må dåligt

Sofia Grönkvist, biträdande chef vid Bris stödenhet, säger att det är vanligt att otäcka bilder sprids efter en stor och allvarlig händelse.

- Lika vanligt som att det sprids rykten. Eftersom barn är på sociala medier så blir de matade med en massa intryck, säger hon.

Hon säger att det är viktigt som vuxen att prata med barnen och berätta att man är medveten om att bilderna florerar, och försöka få dem att undvika att exponera sig för de värsta bilderna och filmerna.

- De är väldigt skrämmande och man kan må dåligt av att se på dem. Det är inte bra helt enkelt, säger hon.

Samtal från drabbade

Barnen kan också själva av nyfikenhet söka rätt på bilderna.

- Då gäller det att vi vuxna inte skuldbelägger att de letar, utan pratar med barnen om att det inte är bra, att det ökar på stressen, och att du kan må dåligt över det, säger Grönkvist.

ANNONS

Bris har tagit emot omkring 20 samtal och chattar under fredagen och lördagen från barn om terrorattacken. Barnen har varit något yngre än 14 år, som brukar vara genomsnittet på dem som ringer.

- En del samtal handlade om att barnet var oroligt och undrade "vad ska hända nu?", och kring att det var en terrorattack. Sedan var det samtal från barn som varit i närheten av platsen och sett skadade människor och som var väldigt skakade.

Flera samtal handlade också om föräldrars oro, att barnen tyckte att föräldrarna var överbeskyddande. Enligt Sofia Grönkvist är det viktigt att som förälder försöka att inte överföra sin rädsla till barnen.

"Prata i skolorna"

Bris tycker att det är viktigt att skolorna tar upp terrordådet. Alla barn kan inte prata med sina föräldrar, och en del vill inte det heller.

- Man behöver prata om vad barnen vet, hur de funderar och vara väldigt lyhörd. Det är inte så att det som oroar vuxna oroar barnen på samma sätt.

ANNONS

Sofia Grönkvist betonar vikten av ett tydligt barnperspektiv, att lugna och inge hopp, säger hon.

- Vi människor har en förmåga att återhämta oss, även från svåra händelser som det här, säger hon.

TT

Fakta: Inget stopp för att sprida våld på sociala medier

De stora sociala medierna saknar generellt förbud mot att blodigt eller obehagligt material sprids.

Så här resonerar några:

  1. Instagram: "Eftersom så många olika personer och åldersgrupper använder Instagram kan vi ta bort filmklipp som visar grovt våld för att säkerställa att Instagram är lämpligt för alla. Vi förstår att många delar den här typen av innehåll för att ta avstånd, skapa medvetenhet eller undervisa. Om du delar innehåll av dessa skäl bör du lägga till en bildtext med en varning om grovt våld. Det är aldrig tillåtet att dela våldsamma bilder för nöjes skull eller för att glorifiera våld."
  2. Facebook: Facebook uppmanar användarna till att dela på ett ansvarsfullt sätt. "Vi tar bort våldsskildringar när de delas för nöjes skull eller för att hylla eller glorifiera våld" (...) "Vi ber även användarna om att varna målgruppen för det de kommer att få se om det innehåller våldsskildringar."
  3. Snapchat: "Ta inte snaps av folk utan deras kännedom och medgivande".
  4. Twitter: "Twitter kan tillåta vissa former av explicit innehåll i tweets märkta som känsligt material. När innehållet kan betraktas som omotiverade bilder av dödsfall, kan Twitter begära att du tar bort innehållet av respekt för den avlidna."

ANNONS