Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bilar blir mobila på allvar

Det hörs på namnen att bilar och mobilitet hänger ihop. Nya bilar är redan i dag uppkopplade mot nätet men bilbranschen har en del att lära av IT- och mobilindustrin. Det krävs gemensamma standarder om den nya tekniken ska bli verkligt lyckad.

Det har ställts ut bilar på mobilmässan i Barcelona i ett par år men nu verkar det inte bara vara prat utan faktiskt också lite verkstad. Premiummärkena har redan kopplat upp bilarna med simkort och uppkopplingen öppnar för allt från streamad film i baksätet till uppgradering av bilens mjukvara.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

 

Den här veckan lanserade Ford en ny uppkopplad elbil. Tillverkarens bilar kan kommunicera med varandra, skaffa information om det aktuella trafikläget och via en app sköta en rad funktioner.

Volvo, som haft uppkopplade bilar i över 10 år, genomför ett test med 1 000 XC90 i Sverige och Norge där sensorer upptäcker halka och systemet varnar andra Volvoägare i området och även berörda myndigheter.

-Vi har bara sett början på fördelen med uppkopplade fordon och vi ser en väldigt stark efterfrågan hos kunder som uppskattar den här typen av funktioner, säger Klas Bendrik, vice vd och IT-chef på Volvo Cars.

 

-Det kommer tjänster som ökar bekvämligheten, säkerheten och ser till att olika aktörer på vägarna är uppdaterade.

Men än så länge är det dåligt med samarbetet inom bilbranschen. Nyttan är begränsad om kommunikationen bara går till bilar av samma märke. Klas Bendrik erkänner att det finns mycket att lära om standarder av till exempel Ericsson som han delar utrymme med på mässan.

-Vi i Volvo vill vara med och leda och driva utvecklingen men det är viktigt att alla aktörer börjar samarbeta. Det kanske inte behövs en molnlösning för alla, men de olika lösningarna måste kunna kommunicera med varandra.