Bäst stanna i bilen – i vissa lägen

ANNONS
|

Men han betonar att det är först i efterhand som det går att säga vad som var bäst att göra, särskilt när seriekrocken inträffat på en bro.

–Du sitter mitt i ett inferno, det otäcka är att hotet kommer bakifrån dig. Det kan komma på ett ögonblick när de inte ser dig eller hinner bromsa i tid, säger Tingvall.

–Men i vissa lägen är det bättre att stanna i bilen, den ger ändå någon form av skydd.

Vid masskrocken på Tranarpsbron i tisdags omkom en lastbilschaufför som stigit ur sin hytt.

Varna andra

Normalt bör man efter en olycka sätta på varningsblinkers, placera ut varningstriangel, varna andra trafikanter och ställa sig vid sidan om vägen.

ANNONS

–Men vid en seriekrock på en bro, i halt väglag och dimma med dålig sikt, kan faran komma på ett ögonblick. Att vara fotgängare mitt i ett sådant inferno är ingen bra idé. Och att springa bakåt, mot vågen av fordon, är fullständigt livsfarligt, säger Claes Tingvall.

När det värsta är över, många fordon radat upp sig bakom och tystnaden lägrat sig, då kan man enligt Tingvall lämna bilen.

–Men då ska man försöka ta sig framåt där det är lugnt.

Halka syns oftast inte. Här exempel på platser och tillfällen då man ska vara extra uppmärksam:

Väg längs öppet vatten. Vind och hög luftfuktighet gör snabbt vägbanan hal.

Någon plusgrad i luften, fuktig väg och uppklarnande väder. Vägbanan fryser snabbt när temperaturen sjunker. Även om det är plusgrader i luften är det ofta kallare på vägbanan.

Alla broar, även de som inte är nära öppet vatten, kyls både underifrån och ovanifrån. Det ökar risken för halka.

Öppna landskap. Vind som drar över åkrarna kan svepa med sig snö som blankpolerar vägbanan.

Underkylt regn. Se upp när regnet fryser på vindrutan, vattnet fryser till is vid kontakt med vägbanan.

Källa: Trafikverket (TT)

ANNONS