Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
På grund av att olyckorna med mopedbil och fyrhjulingar ökar har Trafikverket och andra aktörer satt upp nya riktlinjer för bruk av dessa fordon. Arkivbild. Bild: Claudio Bresciani / TT
På grund av att olyckorna med mopedbil och fyrhjulingar ökar har Trafikverket och andra aktörer satt upp nya riktlinjer för bruk av dessa fordon. Arkivbild. Bild: Claudio Bresciani / TT

Bältet bäst för färre dödsolyckor i mopedbil

Det att dags att bromsa trenden med det ökande antalet olyckor i mopedbil och fyrhjuling. Det kommer Trafikverket fram till i den senaste rapporten på området.

Då ungefär ett tiotal personer om året dör i fyrhjulingsolyckor och 60 personer skadas i mopedbilsolyckor har Trafikverket tagit fram riktlinjer för användningen av dessa fordon. Mellan 2008 och 2017 har fyra personer omkommit i mopedbilsolyckor – tre av dem använde inte bälte. Därför är ett mål att fler använder bälte i mopedbilarna med hjälp av en bältespåminnare – ett annat är att krocksäkerheten ökas och att kontrollbesiktning möjliggörs.

Vad gäller fyrhjulingarna föreslås bland annat ökad användning av hjälm, störtbåge och alkolås för att undvika dödsolyckor.