- Först ska de tre bärgningsbolagen på plats lämna in förslag till rederiets försäkringsbolag, som sedan väljer ett anbud. Anbudet ska därefter godkännas av Transportstyrelsens inspektörer, och först då har vi ett beslut, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på Kustbevakningen, till TT.
Kustbevakningen uppmanar till att tömma det Panamaregistrerade fartygets tankar, som innehåller runt 400000 liter olja, innan bärgningen vidtar.
- Vi ser det som en förutsättning att man tömmer tankarna för att kunna få loss fartyget utan utsläppsrisk, säger Lindekrantz.
Lindekrantz uppger att endast några liter olja läckt i samband med grundstötningen, och att ingen läcka pågår för närvarande.
Fartyget, som utgick från Tyskland med en mestadels polsk besättning, sökte sig nära kusten för att få bättre mobiltäckning, enligt besättningens egna uppgifter. Sedan fortsatte fartyget på den felaktiga kursen tills det tog stopp.
Överstestyrmannen har anhållits misstänkt för grovt sjöfylleri.