Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Arkivbilder. Bild: Fredrik Sandberg/TT och Pontus Lundahl/TT.

Arlas nya satsning: kolsyrad mjölk

Arlas nya satsning fokuserar på nya, bubbliga drycker baserade på mjölkprodukter. Tanken är att utmana läsken med nya sorters drycker på hyllorna i affären. Senast 2020 ska de finnas att köpa hem och smaka på.

Arla satsar på att skapa en konkurrent till läsk, genom olika nya drycker baserade på mjölk, yoghurt eller vassle som ingredienser. Det skriver Arla i ett pressmeddelande.

En kolsyrad mjölk- och fruktdryck, energidryck och mjölkdryck med te är några exempel på de nya, bubbliga dryckerna som kommer finnas tillgängliga innan 2020. Tanken med satsningen är att Arla ska tredubbla sin omsättning av andra drycker än just vit mjölk. Dessutom vill företaget utmana läsken med nyttigare alternativ och har ambitionen att göra affärer på dryckesmarknaden som innefattar mer än "vanlig" mjölk.

Arbetet börjar i höst

Den 1 oktober i år kommer verksamheten påbörja arbetet med de nya dryckerna.

Marknaden för mjölkbaserade drycker växer sig allt starkare, men än så länge främst utanför Europa. Arla vill bli den ledande leverantören av mjölkbaserade drycker i norra Europa, och de nya dryckerna kommer utvecklas tillsammans med dotterbolaget Cocio.

- Genom att närma oss dryckesmarknaden mer strategiskt kan vi fördubbla försäljningen av flytande mjölkprodukter och ta vara på stora tillväxtmöjligheter för Arla. Med mjölkbaserade varumärkesdrycker kan vi skapa mer värde åt våra ägarbönder, säger Hanne Søndergaard, Executive Vice President för Marketing & Innovation på Arla i pressmeddelandet.

 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.