Bettina Kashefi, chefsekonom på Svenskt Näringsliv, är inte nådig i kritiken. Arkivbild.
Bettina Kashefi, chefsekonom på Svenskt Näringsliv, är inte nådig i kritiken. Arkivbild.

Arbetsgivare sågar S-förslag

Att införa en extra föräldraledighetsvecka när svenska företag skriker efter arbetskraft är ett extremt illa igenomtänkt förslag, anser Svenskt Näringsliv och Företagarna. Men LO välkomnar förslaget.

ANNONS
|

Socialdemokraternas förslag om en extra familjevecka, till priset av drygt fem miljarder kronor i statsbudgeten, sågas hårt av Svenskt Näringsliv.

- Det största problemet våra företag har är att hitta folk, 70 procent av företagen uppger att de har kompetensbrist, säger arbetsgivarorganisationens chefsekonom Bettina Kashefi.

- Att då utöka föräldraledigheten i ett land som har bland västvärldens mest generösa föräldraledigheter känns som en märklig prioritering av de resurser man har, fortsätter hon.

ANNONS

Bettina Kashefi anser att förslaget kommer att slå mot svensk ekonomi i form av lägre tillväxt.

Tummen upp

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson är däremot mycket positiv till förslaget och kallar det för en "ohyggligt fin reform". Han säger att det länge efterfrågats en föräldraförsäkring som går längre upp i åldrarna och att det kommer att gynna LO:s medlemmar.

- Det är en klassrättvisereform som kommer i valmanifestet, säger han.

Thorwaldsson pekar på att det finns flera tillfällen när föräldrarna förväntas vara med i skolan, till exempel vid utvecklingssamtal och skolavslutningar.

- Men för de allra flesta löntagare innebär en timmes frånvaro en timmes löneavdrag, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Enligt honom är det många inte har sådana marginaler i sin ekonomi att de kan avstå en eller flera dagars lön på en termin.

Generösa ledigheter

Erik Ageberg, expert på socialförsäkringar hos Företagarna, pekar på att svenskar dessutom har betydligt generösare semesterledigheter än de allra flesta länderna i världen.

ANNONS

- Jag ser inte att vi har ett skriande behov av extra ledighetsdagar, säger han.

Företagen får betala med lägre försäljning och sämre produktivitet, enligt Erik Ageberg.

- Det är svårt att planera verksamheten med medarbetare borta från arbetsplatsen, och så påverkar det den redan i dag stora kompetensbristen, säger han och pekar på att de cirka tolv procenten av den arbetsföra befolkningen som är företagare tvingas välja mellan familjen och företaget.

- Vill man verkligen göra något för välfärden så är det där man bör lägga in resurserna, säger Ageberg.

TT

ANNONS