Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Lapparna på anslagstavlor har fortfarande en viktig roll i samhället. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Anslagstavlor fortfarande poppis

"Loppis på lördag", "Pensionär söker sällskap" eller "Har du sett katten Morre?".

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Anslagstavlor vid skolor och mataffärer används fortfarande flitigt för meddelanden – trots all annonsering i sociala medier. Det visar en studie där nästan hundra skolklasser har hjälpt språkforskare vid bland annat Stockholms och Göteborgs universitet att granska anslagstavlor där man bor.

Över tusen anslag från hela Sverige undersöktes. Anslagstavlorna är särskilt bra för att annonsera väldigt lokala händelser och har därmed fortfarande en viktig roll i samhället, menar forskarna.

"I stället för att ha ersatts av nya kommunikationsmedier har anslagstavlan snarare anpassats till det nya medielandskapet genom att användarna drar nytta av till exempel Facebookgrupper i anslagen", säger Christopher Kullenberg, docent i vetenskapsteori vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.