Infrastrukturminister Anna Johansson (S). Arkivbild.
Infrastrukturminister Anna Johansson (S). Arkivbild.

Anna Johansson på cykelstudie i Peking

ANNONS
|

- Här kan man hitta cykeln med GPS. Man ser på sin app i telefonen var närmaste cykel finns och man kan i stort sett parkera den överallt. Det är naturligtvis jättespännande att se hur den tekniken fungerar och om det är något vi kan ta med oss för att kunna göra det enklare och smidigare att cykla även i Sverige, säger Johansson (S) till TT under sitt pågående besök i Peking.

ANNONS

Under det ekonomiska jättesprång landet gjort har kineserna på bara några decennier gått från att i extremt stor utsträckning cykla sig framåt i tillvaron till att i stället köra bil.

"Växer lavinartat"

Men de miljömässiga följderna i Kinas storstäder förskräcker, och det har skapat en motreaktion:

- De har ett system med hyrcyklar som har blivit väldigt stort i Kina och som växer lavinartat, säger Johansson.

I slutet av april beslutade den svenska regeringen om en nationell cykelstrategi för att öka det hälsosamma cyklandet, och satsade också 100 miljoner kronor på en extra cykelsatsning.

Att lära av

I Peking passar Johansson bland annat på att besöka företaget Mobike, som är stort på hyrcykelmarknaden och som hon säger att det finns svenska intressen i.

Hon pekar på att användare i Sverige måste hämta och lämna cyklarna i särskilda cykelställ medan det i Peking finns GPS-positionering, och säger att det kanske är något Sverige kan lära av.

- Och sedan finns det naturligtvis spännande möjligheter för svenska lösningar för mobilitet och mjukvara i de här sammanhangen. Det finns många spännande ingångar.

ANNONS
TT

Fakta: Nationella cykelstrategin

Regeringen vill göra det smidigare att cykla och presenterade den 28 april en nationell strategi "för ökad och säker cykling".

Bland annat föreslås att dagens förbud mot att cykla på vissa vägar om det finns en cykelbana intill slopas för personer över 15 år.

Ett annat förslag är att låta kommunerna införa särskilda cykelgator.

Vidare satsas totalt 100 miljoner kronor på en extra cykelsatsning för två år.

Trafikverket får i uppdrag att fördela 9 miljoner kronor i år till ideella organisationer för informations- och utbildningsinsatser.

Allmänt ska det bland annat också bli högre prioritet på cykeltrafik under samhällsplanering samt "en mer funktionell och användarvänlig infrastruktur".

ANNONS