Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Anna Johansson: En märklig hållning

Utbildningsminister Jan Björklund skräder inte orden när han underkänner skolan i Göteborg. - En märklig hållning. Han är ju själv ansvarig för skolutvecklingen i hela landet, säger kommunalrådet Anna Johansson, S.

Skolminister Jan Björklund, FP, har tillsammans med sin lokala partikollega Helene Odenjung skrivit en debattartikel i lördagens GP. De menar att styrningen av skolan i Göteborg är ett misslyckande. Anledningen till det miserabla läget menar de är de senaste 20 årens rödgröna styre i staden.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

För socialdemokratiska kommunalrådet Anna Johansson, som ansvarar för just skolfrågor, är den kritiska debattartikeln riktad åt fel håll.

- Det är en ganska ovanlig taktik att en minister går ut och kritiserar en enskild kommun. Det är en märklig hållning, i synnerhet som väldigt få ministrar de senaste åtta åren varit intresserade av kontakt med oss i kommunledningen i Göteborg, säger hon.

Själva kritiken av skolan i just Göteborg ser hon som ett sätt för ministern att rikta uppmärksamheten kring skolkrisen bort från sig själv.

- Som skolminister ansvarar han ju för skolutvecklingen i hela landet, säger hon.

Men du är ändå högst ansvarig i kommunen när det gäller skolan. Är inte läget allvarligt?

- Jo, jag är naturligtvis bekymrad över utvecklingen. Men om det hade varit så att Göteborg stuckit ut eller på något sätt varit ensam om de här problemen, ja då hade jag undrat vad just vi gör för fel. Men nu är det inte så, säger hon.

Hur är det då?

- Problemen i skolan gäller hela landet; läskunnigheten sjunker, betygsinflationen ökar och skillnaderna men elever med olika sociala förutsättningar ökar, säger hon.

Jan Björklund skriver att Göteborg borde fungera som avskräckande exempel för den som funderar på att rösta för rödgrön skolpolitik i hela landet. Vad säger du om den kängan?

- Att Jan Björklund själv står för det avskräckande exemplet. Under hans tid har det införts oerhört många reformer. Allt har inte varit dåligt men väldigt mycket. Det har hela tiden införts nya styrdokument, fler nationella prov, mer administration, säger hon.

Vad är problemet med det?

- Det har tagit tid från undervisningen, och tagit ifrån lärarna mycket av möjligheten att ge eleverna rätt stöd. Istället har man fått fokusera på att rätta nationella prov och implementera nya styrdokument, säger hon.

Debattartikeln säger att det satsas mer pengar per elev i borgerligt styrda Stockholm än i rödgröna Göteborg. Är det så?

- Ja, det stämmer. Men vi vet inte vad det står för ännu. En förklaring kan vara att skolan har högre kostnader där exempelvis genom ett högre löneläge. Det vi samtidigt kan konstatera är att Göteborg har en högre andel lågutbildade än Stockholm och tittar man på utfallet generellt i skolan borde vi rent statistiskt ha ett sämre resultat i Göteborg än vi har.

Var femte elev i grundskolan i Göteborg är inte godkända när de går ur nian. Det är sämre än rikssnittet. Vad gör du åt det?

- Det som är tydligt, både i Göteborg och i resten av landet, är att skillnaderna mellan olika skolor ökar. Vi har därför satsat extra på de elva skolor som haft sämst resultat. På bara ett år ser vi redan dramatiska förbättringar på flera av dem, säger hon.

Finns det någon självkritik hos dig?

- Ja, det är klart att det gör. Vi ser för låga resultat och att likvärdigheten minskar. En del av skolinspektionens kritik 2012 var att vi inte följde upp varje skola. Nu har vi infört utbildningsutskott stadsdelarna för att politikerna med större kunskap ska kunna ha en djupare kontakt med varje skola. Jag tror att det kommer att ge resultat.

Tycker du att FP presenterar några lösningar i debattartikeln?

- Det enda de egentligen säger är att de ska införa en central skolnämnd. I bästa fall är det naivt att de tror att en organisationsförändring kan hjälpa skolan. Det leder bara till ännu fler år där fokus ligger på administration, säger hon.

Okej, om ni vinner valet. Hur skulle ni försöka lyfta skolan?

- Då skulle vi ge skolan arbetsro. Lita på rektorer och lärare och deras kompetens och se till så att de får tid att undervisa, utvecklas pedagogiskt och möta varje elev. Inte som i dag, att behöva rapportera och dokumentera till förbannelse om jag får säga så.

Om du summerar Björklunds och Odenjungs kritik. Vad säger du då?

- Att det är valår.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.