Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Facebookanvändare i Mellanöstern och Nordafrika kommer att tillbringa 57 miljoner fler timmar än vanligt på plattformen under ramadan, enligt Facebooks egna analyser.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Alltmer ramadan i mobilen

Det finns en uppsjö av ramadan-anpassade appar och enligt Facebook väntas användandet på den sociala medieplattformen öka med 5 procent i Mellanöstern och Nordafrika under ramadan. Mobilen spelar en allt viktigare roll under den muslimska fastemånaden som inleds på lördag.

Vid soluppgången på lördag morgon inleds ramadan. Under 30 dagar gäller fasta under dygnets ljusa timmar. Fastan innebär för troende muslimer att avstå mat, dryck och sex från gryning till solnedgång.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Många tar hjälp av appar. Det finns appar som underlättar att hålla koll på solens upp- och nedgång, några erbjuder tidtabeller för bönestunder och vissa är utformade som en qibla-kompass, som anger den officiella riktningen mot den kubformade heliga byggnaden Kaba i Mecka.

Användandet på social medier väntas öka under ramadan. Enligt Facebook kommer användare i Mellanöstern och Nordafrika att tillbringa 57 miljoner fler timmar än vanligt på plattformen under ramadan. Aktiviteten på Instagram ökar också, enligt Facebooks egna analys.

Mest ökar användandet nattetid och det handlar både om konsumentbeslut och råd men också om diskussioner kring de utmaningar som fastan innebär, skriver den Dubai-baserade tidningen Arabian Business.

Vid solnedgången den 25 juni bryts fastan och högtiden id al-fitr inleds.