Allt fler unga startar egen firma

ANNONS
|

- Det hänger ihop med arbetsmarknaden. Det blir färre fasta anställningar och för att få uppdrag behöver många egen firma, säger Christer Glansén, samordnare på arbetsförmedlingen.

Därför är han inte förvånad över att tonåringar drar igång företag i allt högre utsträckning. Att de ofta saknar mångårig erfarenhet är inget hinder. Christer Glansén tycker inte att åldern har betydelse.

- Nej, viktigast är nog personens inställning till företagandet och drivkraften. Och med en god idé så går det bra, säger han.

Mycket energi

Samma uppfattning har

Håkan Jidéus, konsult på Swedegroup, som på arbetsförmedlingens uppdrag bedömer om affärsidéer kan bli verklighet - nyckeln till starta-egetbidrag. Åldern är inte till nackdel för unga.

ANNONS

- Jag har bra erfarenheter. De har mycket energi. Möjligen finns det risk att unga kan vara lite flyktiga, bara hoppar på något, prövar det. Äldre kan hellre ha åldern emot sig, de har inte alltid tempot som behövs, säger Håkan Jidéus.

- Å andra sidan kan erfarenhet och kontaktnät väga upp åldern.

Hjälp finns

Även Håkan Jidéus pratar om drivkraftens betydelse och vilken stöttning de unga har omkring sig, samt hur kontaktnätet ser ut. Han har också märkt av en företagstrend bland yngre.

- Generellt har det skett en attitydförändring, från en tuffare inställning mot företag till en mildare. Nu är det kul att starta eget. Men det kan också bero på att det är svårt att få jobb, säger Håkan Jidéus.

I Göteborg är det vanligast att ungdomar som är under 20 startar firmor inom partihandel och detaljhandel. I landet som helhet är det vanligast att vara sin egen som datakonsult

Hjälp kan fås av bland andra Drivhuset, en ideell stiftelse som kostnadsfritt hjälper unga att förverkliga sina idéer. Framför allt rådgivning till högskolestudenter, men Drivhuset hjälper även andra yngre företagare, enligt Andreas ben Salem, en av de ansvariga.

- Det viktiga är att de tror på idén, att de har en vilja och kan genomdriva den, att de inte väntar på att saker ska hända, utan tar tag i det själva. Och man måste gilla att träffa folk, säger han.

ANNONS

De hinder som kan finnas handlar oftast om att idén inte är genomtänkt.

- De kan ha en bra produkt, men vet inte vem som ska köpa den. Eller att de bortser från vissa nödvändiga kostnader. Man måste kunna växa i takt med inkomsterna.

Fakta

ANNONS