Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Allt fler väljer att checka in sina däck på "hotell". Arkivbild.

Allt fler checkar in däcken på hotell

Sveriges mest expansiva hotellkedja? Utan tvekan däckhotellen. Nu när sommardäcken ska på är det allt fler bilägare som väljer att låta vintervarianten sova borta under några månader i stället för att stapla dem i det egna förrådet.

- Det ökar för varje år. Nu är det inte bara däckfirmor som erbjuder den möjligheten. Även en del bilhandlare har börjat bygga stora däckhotell, säger Peter Buhre, på Däckspecialisternas Riksförbund.

Senast i dag på påskafton ska dubbdäcken av om man inte är i ett område med vinterväglag. Det finns ingen tillgänglig statistik över hur många bilister som betalar för att få däcken bytta och "incheckade" eller hur många däckhotell det finns. Men Peter Buhre har sett en mycket markant ökning under de senaste åren.

- För tio år sedan var det färre än tio procent av bilägarna som använde sig av däckhotell. I dag är det sannolikt uppåt 50 procent, åtminstone i storstäderna.

Anledningen är bland annat att hjulen blivit tyngre, mer komplicerade att byta och hantera och att förvaringsutrymmen är begränsade.

- Dessutom har branschen blivit bättre på service. Processen går mycket snabbare och många tycker inte det handlar om så stora pengar för att få den här servicen gjord. I flera fall handlar det också om leasing- och företagsbilar.

Priserna för att byta däcken, få dem tvättade, balanserade och lufttrycks-justerade och lagrade varierar kraftigt mellan olika orter i landet.

- Tillgång och efterfrågan styr. I Stockholms innerstad kan det bli väldigt dyrt. Men många tycker uppenbarligen att det är värt priset.