Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/5

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

400 piloter går ut i strejk - tusentals resenärer drabbas

SAS-piloternas strejk är inne på sina andra dag. Igår bröts förhandlingarna mellan fackförbundet Svensk pilotförening (SPF) och arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen. Under lördagen drabbas cirka 20 000 resenärer av strejken då SAS tvingats ställa in 159 flygningar.

Strejken innebär att 400 piloter inte arbetar från och med klockan 18.00 i fredags då svensk pilotförening löste ut sitt varsel för piloterna som har sin bas på Arlanda.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Förhandlingarna pågick in i det sista, men piloterna var inte nöjda med arbetsgivarens bud.
Pilotföreningen kräver bland annat tryggare anställningsformer och höjda löner.

– Vi har fått besked från pilotfacket att man går ut i strejk som aviserat. Man vill driva igenom de här orealistiska kraven som man har lagt och fick man inte det så skulle det bli strejk. Det här kommer drabba resenärer hårt och vi uppfattar det här som oansvarigt. Pilotfacket lever i en egen värld, sa Magnus Dahl, vd för arbetsgivarorganisation Svenska Flygbranschen, efter att förhandlingarna strandade. 

Bara under fredagen drabbades cirka 3000 - 4000 resenärer av strejken.

Swedavia som driver Sveriges flygplatser hade redan innan förhandlingarna bröt samman under fredagen höjt sin beredskap på de tio flygplatser som de driver i landet.

Oroliga resenärer

Bland resenärerna finns det många oroliga fotbollssupportrar som ska åka till i EM i Frankrike som startade igår.

– Vi har dragit ut listor på alla kunder som ska åka till Frankrike de närmsta dagarna så att vi kan kontakta och hjälpa dem om det blir strejk, säger Karin Starkman Ahlstedt PR- och kommunikationsansvarig för Ticket Privatresor

När GP under fredagskvällen träffade resenärer på Landvetter hade de precis fått beskedet om strejken.

– Precis uppe vid gaten fick jag reda på att det är strejk. Det var väl typiskt kände jag. Man hade hoppats på att de skulle reda ut det men man visste att risken var ganska hög. Jag ska upp till Stockholm, hoppas flyg går ändå och annars blir det tåg, säger Jacqueline Urban.

På Arlanda försökte många människor boka om sina biljetter för att hinna i väg innan strejken bröt ut.

- Jag bokade om mitt flyg så jag skulle hinna iväg innan klockan sex. Jag vill inte bli kvar här, berättade Rickard Färlen, som skulle resa hem till Sundsvall.

En som drabbades av strejken på Landvetter under fredagen var Ove Pettersson, som ändå har full förståelse för piloternas ställningstagande.

– Jag är en av de drabbade men tycker ändå att det är rätt av piloterna att gå ut i strejk. Tycker de att villkoren är för dåliga så ska de gå ut i strejk, det är en rättighet som vi har i Sverige och som vi bör värna om. Jag jobbar som säljare så i värsta fall får jag hyra en bil och bila hem till Skellefteå, annars kan jag gott stanna kvar här det är bra väder. Jag tycker mer synd om fotbollssupportrar som satt uppe vid gaten och drack öl. Jag vet inte om de skulle med ett SAS-plan med de satt bredvid oss och de har i så fall hotell bokat och dyra matchbiljetter, berättade Ove Pettersson under fredagskvällen.

Nej till medlarbud

För att strejken ska avbrytas kräver Svensk pilotförening bland annat tryggare anställningsformer och höjda löner. SAS-chefen Rickard Gustafson kommenterade innan förhandlingarna bröt samman situationen.

– Vi vill att våra anställda ska känna sig trygga på sina jobb, men piloternas lönekrav är alldeles för höga. Vi har inte råd att betala så mycket med tanke på den konkurrens som råder. Vi förutsätter att vi ska komma överens innan klockan 18 ikväll, berättade SAS vd Rickard Gustafson innan förhandlingar bröt samman under fredagen.

Redan i torsdags avvisade pilotfacket medlarnas bud. Svenska flygbranschen uppfattar det som att piloterna står kvar vid sina ursprungskrav med samlade kostnadsökningar på "i runda slängar tio procent". Men den uträkningen stämmer inte, enligt facket.

– Vi kräver 3,5 procent i ökade löner, och utöver det kräver vi tydlighet, ordning och reda i avtalen. SAS ska inte kunna tolka dem till sin fördel av kommersiella skäl. Dessutom kräver vi att det ska vara samma lönesystem för nyanställda SAS-piloter som för dem som varit anställda en längre tid, sa Svensk Pilotförenings vice ordförande Wilhelm Tersmeden till TT i torsdag.

I ett pressmeddelande skriver Svensk Pilotförening att de förstår att det finns många frågor från både press och allmänhet, men att de ber om förståelse för att de nu koncentrerar sig på sina medlemmar. Peter Larsson, ordförande i SAS-sektionen i SPF uttalar sig i meddelandet: " SPF beklagar djupt att passagerarna nu drabbas"

Konflikten omfattar de medlemmar i SPF som är anställda av SAS, tjänstgör som piloter på kortlinjer och har Arlanda som bas. 

Den som drabbas när flyget ställts in på grund av strejk kan kräva flygbolaget på återbetalning av biljetten eller ersättning för hotellövernattning. Det framgår av Konsumentverkets rådgivning på nätet: Hallå konsument.

Flygpassagerares rättigheter regleras av en EU-förordning. När strejk är orsaken till att flyget inte går enligt tidtabellen gäller samma regler som för inställda och försenade flyg, skriver TT. 

Strandade charterresenärer

Strejken drabbar SAS flyg som skulle flygas av svenska piloter. Flygningar som görs med inhyrda operatörer och långdistansflyg till exempelvis USA berörs inte.

De som är särskilt drabbade är charterbolagen som nu letar febrilt efter ersättningsflyg för strandade resenärer.

- Det här slår väldigt, väldigt hårt mot oss. Just nu har vi 5 000 kunder som inte kommer någonstans, säger Ann-Sofie Olsson, pressansvarig på researrangören Apollo.

Apollo drabbas eftersom bolaget chartrar plan av SAS för en del av sina flygningar. 2 400 av bolagets kunder sitter därför fast på olika destinationer, medan ytterligare 2 400 inte kommer iväg på sina planerade resor.

Svårt att boka om

När de strandade resenärerna kan resa hem är oklart.

- Vi har försökt hyra in flygplan, men det är jättesvårt. Vi meddelade därför våra kunder i natt att vi ställer in alla flygningar som skulle skett med SAS i dag. Det finns ingen kapacitet, säger Ann-Sofie Olsson.

Ving har i nuläget drygt 300 resenärer som sitter fast på olika resmål, och Fritidsresor 250. Fritidsresor har fått ställa in en avgång men har hittat ersättningsflyg för 750 av sina SAS-resenärer.

Frankrikeresenärer kan också drabbas av att Air France piloter har utlyst strejk mellan den 11 och 14 juni. Enligt Air France kommer majoriteten av bolagets flygningar gå som planerat, men uppmanar resenärer att hålla koll på hemsidan för mer information.

Att strejken har brutit ut i SAS absoluta högsäsong ställer till problem.

- Det är naturligtvis fullt på många flyg så ombokningsmöjligheterna är inte de allra bästa. Vi gör allt vi kan för att hjälpa till på bästa sätt och hitta alternativ för våra resenärer, säger Karin Nyman på SAS.

Avbrutna förhandlingar

Flygplatsoperatören Swedavias personal mötte hundratals besvikna resenärer som hade tagit sig till Arlanda på morgonen.

- Det är klart att folk blir oerhört besvikna men SAS och charterbolagen har jobbat hårt på att informera, säger Ulf Wallin, presschef på Swedavia.

SPF vill inte kommentera läget mer än att parterna inte har någon kontakt just nu. Det finns ännu ingen tidpunkt för när parterna kommer att mötas för nya förhandlingar.

- Vi satt kvar vid förhandlingsbordet när piloterna bröt i går. Vi ser fram emot att de kommer tillbaka till förhandlingsbordet, säger Mattias Dahl, vd för Svenska flygbranschen.

Han utesluter det inte, men arbetsgivarsidan har i nuläget ingen avsikt att utlysa egna stridsåtgärder.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.