Ökad dramatik kring Öresundståg

ANNONS
|

Skotska First Group, delägare i DSB First som kör Öresundstågen, aviserar i en skriftlig kommentar till tidningen Politiken att man ska överväga sin relation till DSB First. Företaget uttrycker även bestörtning över anklagelserna om att DSB gett olovligt statligt stöd till DSB First.

I DSB samlades styrelsen på onsdagen till krismöte för att bland annat besluta om en omarbetad årsredovisning. Enligt Ritzau avsätts cirka 700 miljoner danska kronor för att täcka förluster och eventuella återbetalningskrav. Men först på torsdagen vill DSB redovisa styrelsens beslut.

Ordkriget om vad som händer med tågtrafiken över sundet i händelse av konkurs i DSB First går också vidare. I Danmark tar DSB över, medan trafiken i Sverige drivs vidare av konkursförvaltare. Enligt uttalanden av danske trafikministern Hans Christian Schmidt (V) kan det medföra tågbyte, i Malmö eller vid Kastrup.

ANNONS

–Jag är djupt kritisk till trafikministern. Den linje han driver försvagar Öresundsintegrationen. Vi accepterar inte att resenärerna ska tvingas byta tåg, säger Skånetrafikens ordförande Mats Persson (FP).

I ett utspel i februari kritiserade danske trafikministern Hans Christian Schmidt (Venstre) att tågförseningar på svenska sidan spred sig till Danmark. Konsekvensen kan bli en separering av trafiken, så att resenärer som vill över sundet måste byta tåg, varnade han.

I mars slog revisorer larm om att DSB i strid mot EU:s konkurrensregler matat in skattemiljoner i DSB First. DSB-chefen Sören Eriksen avskedades.

DSB First går med stort underskott och är enligt flera bedömare konkursmässigt.

Vid en eventuell konkurs kan moderbolaget DSB ta över trafiken i Danmark, medan en konkursförvaltare får svara för driften på svenska sidan. Det är ännu oklart vilka följder detta kan få för trafiken över sundet.

(TT)

ANNONS