Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Årets fångst av löjrom redan slut

Efterfrågan på Kalix-löjrom har ökat så mycket att delikatessen redan är slut för säsongen. Först i slutet av september kommer nästa fiskeperiod att inledas.

Långt innan det finns möjlighet att få tag i ny Kalix-löjrom är förra årets fångst redan slut. Enligt Ingvar Lerdin, medlem i Norrlands Kustfiskareförbund och som själv fiskat siklöja i nästan 40 år, så finns det flera orsaker till den tidiga bristen.
– Det har varit större efterfrågan än på flera år och kanske var det också en lite mindre fångst förra året även om det egentligen inte var ett dåligt år. Det är ju naturliga variationer från år till år. Men helt klart har efterfrågan ökat.

Mer exporteras

Dessutom går mer och mer av den svenska Kalix-löjrommen på export. Delikatessen är ursprungsskyddad och sedan några år tillbaka är fisket klassat som hållbart av Marine Stewardship Council (MSC). Ingvar Lerdin har inga officiella siffror men menar att runt tio procent av alla Kalix-löjrom hamnar i utlandet.
– Det här med ursprungsskydd och MSC-märkning har gjort att det även blivit intressant utomlands.

Produktion av löjrom finns även på andra ställen i Sverige, bland annat i Vänern. Men löjrommen från Norrbottens kust är den som brukar anses finast och som ofta serveras på bland annat Nobelmiddagen. Priset ligger på någonstans kring 200 kronor/hg.

Fiskas under fem veckor

Fisket bedrivs under fem veckor med start den 20 september. Totalt finns 35 fiskebåtar som har licens att delta i fisket. Siklöjan är en liten laxfisk, sällan längre än 20 centimeter. Rommen trycks ut ur fiskens buk och fryses sedan in tillsammans med fyra procent salt. Varje sikhona ger runt fem gram rom.

Bristen märks även av i grossistledet. Nordsjöfisk, med säte i Mölnlycke, har fortfarande löjrom kvar men lagret kommer inte att räcka tills nästa höst när det går att köpa in mer.

Bristen gör att priset på marknaden drivits upp men vad delikatessen nu kostar är Anders Forss, försäljningschef på Nordsjöfisk, förtegen om.
– Nej, vi pratar inte om det. Det är någon som vi löser med våra kunder. Men generellt kan man säga att efterfrågan ökar och att löjrom blir mer och mer populärt, säger Anders Forss.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.