Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Den första augusti infördes 18-årsgräns och nya regleringar för marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter. Bild: Janerik Henriksson/ Henrik Montgomery
Den första augusti infördes 18-årsgräns och nya regleringar för marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter. Bild: Janerik Henriksson/ Henrik Montgomery

Åldersgräns och hårdare regler kring reklam för vitt snus

Det vita tobaksfria snuset med smaker av frukt, mint och kaffe har saknat åldersgräns och blivit populärt bland barn och unga. Produkterna har marknadsförts i sociala medier och i podcasts där de hyllats för sina smaker och utseenden, något som nu blivit förbjudet.

Sedan det vita snuset såg dagens ljus har målgruppen för nikotinprodukter expanderat till barn och unga genom avsaknad av åldersgräns och nischad marknadsföring. I måndags infördes 18-årsgräns på produkterna och nya regleringar för hur snuset får marknadsföras och inte.

Då det vita snuset är tobaksfritt har det inte kunnat regleras av tobakslagen, vilket har skapat en stor frihet i både marknadsföring och återförsäljning till personer under 18 år.

Josefin Jonsson, chef för enheten för tobaksprevention på Folkhälsomyndigheten, ser de nya regleringarna som efterlängtade.

– Vi är jätteglada att regleringarna är på plats, snusvanorna har stuckit iväg bland unga sedan tobaksfria nikotinprodukter sattes på marknaden, speciellt i åldersgruppen 16 till 29 år, säger hon.

Lockar unga med söta smaker

De olika smakerna på de tobaksfria nikotinprodukterna har tidigare varit en central del i marknadsföringen av snuset och det finns bland annat kaffe, frukt och mint att välja mellan. 44 procent av ungdomar mellan 14 och 18 år menar att olika smaktillsatser kan vara en anledning till att testa nya nikotinprodukter, visar en undersökning från Novus.

– Traditionellt snus har en grundsmak från tobak, vilket inte smakar särskilt angenämt i sig. Nikotinpåsarna smakar ingenting i grunden utan där är det smaksättningen som sätter hela upplevelsen, jag tror att det är en mycket mindre spärr att stoppa in en sån under läppen, för att den alltid smakar gott, säger Jonsson.

Astrid Hjertaker, jurist på Konsumentverket, förklarar att en av de marknadsföringsbegränsningar som nu införts handlar om just hänvisning till smak.

– Man får endast hänvisa till smak om det anses vara motiverat och man får exempelvis inte skapa onödig uppmärksamhet utifrån smak på produkten, säger hon.

Vidare förklarar Hjertaker att marknadsföringen numera inte får riktas till personer under 25 år och ska begränsas till att endast innehålla information om det absolut nödvändigaste om varan.

– Det blir ganska smalt och det gäller vid all marknadsföring, vare sig det är på sociala medier, i tidningar eller hos fysiska återförsäljare.

”Marknadsförts ganska tydligt mot barn”

Innan den nya lagen trädde i kraft fick Konsumentverket motta flertalet anmälningar från personer som ifrågasatte marknadsföringen av tobaksfria nikotinprodukter.

– Även om det inte funnits regler om det tidigare så har folk ställt sig frågan om reklamen är tillåten då många upplevt att den känns riktad mot barn, uppger Astrid Hjertaker.

Josefin Jonsson anser att marknadsföringen riktats till ungdomar som ett sätt att locka till sig nya målgrupper.

– Tobaksfritt snus har marknadsförts ganska tydligt mot barn och ungdomar, bland annat genom influencers som är förebilder till unga. Man behöver ju få nya målgrupper som lär sig använda produkten och som blir beroende så att man kan fortsätta sälja, menar hon.

Barn blir snabbt beroende

Ett barn blir beroende av nikotin snabbare än vad en vuxen människa blir, förklarar Josefin Jonsson, och det skulle kunna leda till problem med inlärning och försämrade kognitiva förmågor.

– De allra flesta som är beroende har börjat använda nikotin i tonåren, introduceras man inte i tonåren är det ovanligare att man tar till sig bruket senare i livet, säger hon och fortsätter:

– Nikotin är ett av de mest beroendeframkallande ämnen som finns.

”Man kan inte straffas retroaktivt”

Reklam om tobaksfritt snus som publicerades före den första augusti omfattas inte av den nya lagen, så länge en näringsidkare kan bevisa att materialet publicerades innan lagen trädde i kraft.

– Man kan inte straffas retroaktivt, från och med i måndags får man förhålla sig till allt nytt som publiceras, säger Hjertaker.

LÄS OCKSÅ: Ni låter tobaksindustrin fortsätta locka unga in i beroende

LÄS OCKSÅ: S: “Enorm påverkanskampanj” mot nikotinlag

LÄS OCKSÅ: Anställda smugglade ut 50 400 dosor från Swedish Match snusfabrik

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.