Nykläckta kycklingar gör barnen sällskap på förskolan

I tre veckor har barnen på förskolan Hjärtat i Gråbo tålmodigt vakat över äggen i kläckningmaskinen. Nu är väntan äntligen över och barnen har – till sin skräckblandade förtjusning – fått sällskap av en flock pipande dunbollar.

ANNONS
|

Ett dussintal kycklingar kilar in och ut under värmelampan i buren, som står i ett hörn av avdelningen. Förskolläraren Johanna Johansson plockar upp de dagsgamla dunbollarna och placerar dem på en filt fram för de förväntansfulla fyra- och femåringarna.

– Är det någon som vill hålla?

”Jaaa, jag” ropar flera av barnen. Andra vill helst bara klappa, och några hoppar undan med små skrik när kycklingarna kommer för nära.

Kycklingprojektet började som ett meddelande från Johanna till avdelningens praktikant, blivande förskolläraren Moa Olmås Björkman. ”Jag har fått en crazy idé – stoppa mig!” stod det.

– Jag har ju höns hemma och ägg i olika färger; bruna, ljusblå, beige. Jag tänkte att vi kunde kläcka upp kycklingar och fundera med barnen vad det kommer det bli för färg på kycklingarna med de här äggen, berättar Johanna.

ANNONS

– Får man det? svarade Moa på meddelandet.

De hittade en artikel om en annan förskola som fött upp kycklingar, och tog det som ett ”ja”. När de fick samma svar från chefen, skred de till verket.

Räknat – och ätit – ägg

Pedagogerna förberedde barnen genom att läsa en bok om en bonde vars tio hönor, en efter en, blir tagna av räven. När bonden till slut lyckas skrämma bort angriparen återstår endast en höna, som visar sig ruva på ägg.

– Boken slutar lyckligt med att det kommer kycklingar som kan bli nya hönor. Efteråt frågade vi barnen om de ville vara med och hjälpa till att kläcka fram lite nya kycklingar till min besättning. Och det rådde det inga tveksamheter om! säger Johanna, som själv förlorat flera höns till rovdjur.

Under de 21 dagar som äggen legat i kläckningsmaskin inne på avdelningen har barnen fått lära sig mer om höns – och samtidigt arbetat mot flera mål i läroplanen. Att räkna äggen och dagarna till kläckning är till exempel matematik, förklarar Johanna.

– Sedan är det mycket naturvetenskap med äggets livscykel. Vi har visat bilder, dag för dag, hur det ser ut när ägget växer.

– De har också fått visa omsorg och empati, säger Moa Olmås Björkman.

ANNONS

Barnen har även fått koka och steka ägg för att se vad de kan användas till – och ätit kyckling till lunch.

– Men de har faktiskt inte sagt något om det, säger Johanna.

Kom larm om salmonella

Mitt under ruvningstiden kom flera salmonellalarm från äggleverantörer runtom i Sverige.

– Jag tänkte, oh my god, vad har vi gjort, säger Johanna.

– Men värddjuren var friska och kycklingar är friska. Och vi är väldigt noga med att barnen ska tvätta sina händer innan de tar i kycklingarna, och att de ska tvätta dem väldigt noga efteråt.

– Och vi hanterar äggen, tillägger Moa.

Snart ska kycklingarna lämna barngruppen och istället flytta in i hönsflocken hemma hos Johanna.

– Först får de bo lite skyddat i buren, så de andra hönorna vänjer sig vid dem. Sedan kommer de strosa runt med de andra. I den bästa av världar finns det någon höna som adopterar dem. Det har hänt förut att en mamma tagit kycklingar under sina vingar, och det är det bästa för dem, att ha någon som visar hur man lever som höna.

LÄS MER:Pedagoger bytte förskola med varandra – blev chockade

LÄS MER:Då är bästa åldern att skola in på förskolan – enligt forskarna

LÄS MER:I Borås får spädbarn börja förskolan

ANNONS