Våren 2020 låg Jerry Dahlberg hemma, sjuk i corona. Han fick en idé om att samla på sig artefakter som påminner om sjömanslivet, då han tidigare i livet jobbat till sjöss. Det började med att han köpte en kompass på Blocket och slutade med att han köpte en gammal tulljakt som byggdes 1937.
– När jag träffade säljaren och fick se båten och klämde och kände tänkte jag : ”är det här ett för stort projekt?”. Men när jag fick se den sa det bara pang i hjärtat, säger Jerry Dahlberg.
LÄS MER:Rivas eller räddas – sista chansen för Floating Saigon
LÄS MER:Körde in i lyxkryssare på väg hem från fisketuren
Flera ägare
Båten har haft många ägare. Efter att den varit i statens tjänst lade en pilot vantarna på den på 70-talet och omvandlade den till en familjebåt. Sedan dess har båten haft ytterligare några privata ägare. En anekdot som sticker ut ur båtens långa liv är när den för några år sedan låg under vattnet i tio dagar.
– Den låg nedsjunken i Stora Essingen i Mälaren. Ägaren gick under jorden när Kronofogden dök upp med ett vite på 200 000 kronor, säger Jerry Dahlberg.
Behövs mycket jobb för att underhålla
Och att båten legat så länge under vatten har satt sina spår. Jerry Dahlberg har under de två åren han haft båten i sin ägo fått ägna en hel del tid att slipa och skrapa den – en tid han inte längre bedömer att han är villig att lägga ner på den gamla tulljakten. Därför har han lagt ut båten till försäljning via en annons på Marketplace.
— Jag har fått barnbarn och mitt liv har förändrats. Vad ska jag prioritera? Det är inte att slipa och skrapa varje dag, säger han.
Vad är ditt råd till nästa ägare?
– Den behöver kärlek och omsorg. Var gärna fler som delar på den. Och ha gärna kunskap, det hade inte jag, jag har tummen mitt i hand.