Adrian Keoghs historia blev viral på Instagram – fick ingen hjälp på Landvetter flygplats

Den rullstolsburne irländaren Adrian Keogh flög till Landvetters flygplats för att fira sin dotters födelsedag. När han väl landade fick han reda på den nödvändiga hjälpen skulle vara minst en timme försenad. Det slutade med att han fick hasa sig ner för flygplanstrapporna.
– Jag behövde gå på toa och hade smärtor efter resan. Jag kunde inte vänta så länge på att få hjälp. Det var förödmjukande, säger han till Härryda-Posten.

ANNONS
|

Adrian Keogh är 37 år och kommer från den irländska småstaden Wicklow. För åtta år sedan krossades hans ben av ett cementlock. Han är och kommer vara förlamad livet ut. Detta innebär att han behöver assistans med att både gå på, och av, flygplan när han reser.

Den 29 april flög han från Dublin till Landvetters flygplats. Planet anlände vid 23-tiden och då meddelade flygplatspersonal att det skulle dröja minst en timme innan Adrian kunde få assistans med att lämna planet.

– När jag insåg att de var seriösa så blev jag chockad. Det var omöjligt att sitta kvar i minst en timme till. Jag behövde gå på toa och började få värk i kroppen efter flygresan, säger han.

ANNONS

Fick hasa sig ner för flygplanstrapporna

Det alternativ som fanns kvar var att ta sig ned för trappstegen på eget bevåg. Han fick hasa sig ner på rumpan, trappsteg för trappsteg. Det medförde värk i hans höft, axlar och rygg. Värken sitter fortsatt kvar, om än mindre smärtsam.

Vad tänkte och kände du under tiden?

– Jag kände mig både skamsen, förödmjukad samt väldigt frustrerad. Denna form av ojämlikhet borde inte hända år 2023. När jag tog mig ner för trapporna var jag orolig för att tappa kontrollen och ramla ner. Turligt nog så var det inte regnigt den kvällen.

Erbjöd sig inte personal att hjälpa dig ner för trappan?

– Nej. Jag antar att de var rädda för att hamna i trubbel om jag skulle råka ramla ner. Min bror var med på resan och han ville bära mig ner för trappan, men det hade varit för stor risk. Om han hade ramlat, så hade jag också ramlat.

Adrian Keogh bodde i Göteborg för 15 år sedan. Han arbetade bland annat på Hardimans trävård i Kungsbacka. Han träffade en svensk kvinna och de fick en dotter ihop. Nu åkte han till Sverige för att fira dotterns 14-årsdag.

– Det är första gången jag reser till Sverige sedan pandemin, så det var lite speciellt. Jag reste inte de första åren efter olyckan då jag hade stor ångest. Det är först på senare år jag börjat resa ett par gånger per år, säger han.

ANNONS

Hans Instagram-post blev viralt

Han berättade om sin upplevelse på sitt privata Instagram-konto. Sedan dess har hans historia spridit sig som en löpeld över internet. I skrivande stund har hans inlägg fått närmare 9 000 gilla-markeringar och flera brittiska medier har intervjuat honom, däribland BBC.

– Det var först då Landvetter flygplats kontaktade mig. De kommenterade på min Instagram-post och förklarade anledningen till förseningen. Jag har inte fått någon ordentlig ursäkt. De hade i alla fall kunnat kontakta mig privat för en konversation, säger Adrian Keogh.

Enligt Landvetter flygplats offentliga kommentar är anledningen till den uteblivna hjälpen flera försenade plan, ett medicinskt nödläge men också på grund av flera bokade hjälpbehov, däribland Adrians.

Adrian Keogh ser förklaringen som en uddlös ursäkt.

– Inte en enda gång under incidenten berättade flygplatspersonalen att det fanns ett medicinskt nödläge. Jag har fått höra flera olika ursäkter. Först skyllde flygplatspersonalen på flygbolaget, som i sin tur skyllde på flygplatsen.

Kräver jämlika resor

Du har fått stort stöd på sociala medier – vad tänker du kring det?

– Det är bra och kul att se. Jag postade detta med förhoppningen om att det är sista gången något sådant händer. Vi är alla jämställda och ska behandlas med värdighet när vi reser.

ANNONS

Vad ger du för råd till personer som är oroliga för att flyga på grund av funktionshinder?

– Många är rädda för att resa på grund av sårbarheten. Det gäller att kräva sin rätt för en jämlik resa. Mitt tips är att ringa på förhand och se till att allt är ordnat.

Vilka förändringar vill du se bland flygbolag och flygplatser för att förbättra tillgängligheten för personer med särskilda behov?

– Bättre kommunikation och att alla parter tar ansvar tillsammans, istället för att skylla på varandra.

Peter Wärring är pressansvarig på Swedavia. I ett mejl till tidningen skriver han:

“Assistans för rullstolsburna och funktionsnedsatta är en viktig tjänst som Swedavia och Landvetter tillhandahåller för att underlätta och tillgängliggöra flygande för alla. Alla ska känna sig välkomna och trygga med att flyga till eller från Landvetter. I detta fallet tog assistansen dessvärre lite längre tid än brukligt för att komma fram, vilket vi tittar närmare på. Vi har även kontaktat den berörde passageraren och beklagat den inträffade händelsen.”

LÄS MER:SAS satsar på direktflyg till New York – se bilderna på planet

LÄS MER:Hämtade pizza med farmor – blev brutalt misshandlad med sten i Landvetter

LÄS MER:Flygtrafiken fortsatt lägre än före pandemin

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS