Annikki Cederlund är sektionschef på skatteverket i Göteborg. Angående uppgifterna i GP:s artiklar om reparationer av privatbilar i kommunens verkstad säger hon:
- Spontant tycker jag att det luktar förmån; det vi kallar ett utflöde ur tjänsten.
Enligt Cederlund är saken tämligen enkel: så fort något betalas till ett pris som är lägre än marknadspriset kan det vara frågan om en förmån.
- Då skall arbetsgivaren betala avgifter och dra skatt på mellanskillnaden mellan priset som den anställde fått betala och marknadspriset, det vill säga det som arbetsgivaren subventionerat.
Annikki Cederlund lämnar sina synpunkter utifrån de exempel som återges i GP:s artiklar. Det handlar bland annat om ett kamrems- och vattenpumpsbyte som en anhörig till en anställd på Göteborgs Stads Leasing AB fick betala 1125 kronor för. På en privat verkstad skulle samma jobb ha debiterats en arbetskostnad på 4375 kronor.
GP:s granskning visar att ett stort antal anhöriga till de kommunala cheferna haft sina bilar inne på verkstaden. I dessa fall kommer ett eventuellt krav från skatteverket att riktas mot de anställda på bolaget.
- Bilägarna har i de fallen fått förmånerna utifrån att deras släktingar är anställda på bolaget.
Vilka följder kan det handla om för det kommunala bolaget?
- Ett bolag som gör på det sättet du beskriver, gör inte rätt. Bolaget skulle kunna misstänkas för skattebrott och bokföringsbrott, säger Annikki Cederlund.
Ransgård anser att det nu måste ställas krav på dem som fått sina bilar reparerade till underpris att de betalar in mellanskillnaden upp till marknadspriset. Detta för att göteborgarna, som ägare till bolaget, ska hållas skadeslösa.
- Rimligen måste i princip alla som lämnat in sina bilar ha fattat att man fått ett oskäligt lågt pris, och att det bygger på att man använder kommunens egendom, säger Ransgård.
Ska man se det som att du kritiserar förste stadsjuristen som godkänner att anställdas bilar repareras (under vissa förutsättningar)?
- Stadsjuristen har uttalat sig om lagligheten. Men det är en annan fråga om det är lämpligt. Och då tycker jag det är renast om man håller isär offentligt och privat. Vad jag förstår handlar den stora volymen här inte om anställda, utan om släktingar och vänner och då är det helt förkastligt, säger Jonas Ransgård.
GP har utan framgång sökt Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Fakta: Detta har hänt
Göteborgs kommunala bilverkstad ligger på Ringön och ska serva och reparera bilar som ägs av kommunen. Men GP har under de senaste dagarna avslöjat att mängder av privatbilar också tas emot där. Det handlar om bilar som ägs av chefer och anställda på bolaget, Göteborgs Stads Leasing AB. Men även anhöriga till dem. Kostnaden har i flera fall varit mycket låg.
Ove Erikson, vd, säger sig inte ha känt till detta. Trots att hans bror och flera andra släktingar har haft sina bilar i hans verkstad.
Verkstadskunderna har inte bara varit anställdas anhöriga. I skaran finns också förre vd:n för Göteborg & Co, Leif Nilsson, samt förre kommunalrådet Endrick Schubert.
Chefsåklagare Mats Eriksson har beslutat att inleda en så kallad förutredning, i avsikt att klarlägga om brott har begåtts i samband med verkstadsbesöken. Göteborgs Stads Leasing AB har beställt en extern oberoende utredning, som ska göras av revisionsfirman PwC.