Det tre år långa projektet OSKAR, som påbörjas i Göteborgs södra skärgård under måndagen, står för "optimering av sjöburen kollektivtrafik och annan regelbunden trafik". Projektet går, som namnet avslöjar, ut på att utveckla sjöfarten i skärgården.
– Det är ett treårigt projekt som beräknas pågå till juni 2023. Själva sjömätningarna börjar i slutet av sommaren, säger projektledare Linda Blied.
De sjömätningar som i dag finns över Göteborgs skärgård och som ligger till grund för sjökorten gjordes på slutet av 1800-talet, och då med handlod. Det innebär att botten i dagsläget endast har mätts för hand med ett blyfyllt järnrör bundet till en lina.
"En trafikfara"
– Skärgården har inte sjömätts tidigare, annat än med handlod. Så det finns dålig kunskap i dag om hur rutterna som används ser ut, och det är klart att det är en trafikfara. Många av de som kör i dag kör på erfarenhet. Det blir en säkerhetsrisk om man till exempel byter personal, eller om det plötsligt blir dåligt väder och man inte riktigt har koll på båten, säger Linda Blied.
Mätningen ska totalt göras på 32 kvadratkilometer i Göteborgs södra skärgård, och sker främst via Sjöfartsverkets egna mätverktyg.
– Den huvudsakliga mätningen kommer göra med vårt mätfartyg som heter Anders Bure, och som mäter djup med hjälp av ett ekolod. Fördelen med det är att man får en heltäckande bild.
Dessutom planerar man att använda ny teknik i form av en autonom sjömätningsfarkost, för att kunna mäta mindre områden i skärgården. Tanken är att modellen i framtiden ska kunna användas på andra geografiska områden.
– Vi håller just nu på att testa den, säger Linda Blied.
Kommer påverka många göteborgare
Om hur lång tid sjökortet kommer att uppdateras med de nya mätningarna är svårt att säga, berättar hon.
Projektet är däremot något som kommer att påverka många göteborgare i framtiden.
– Förhoppningen är att vi ska kunna hitta lite bättre rutter än de som går i dag för kollektivtrafiken mellan öarna. Sedan kommer alla som rör sig i Göteborgs södra skärgård kunna dra nytta av projektet. Exempelvis fritidsbåtägare, nyttotrafik, sjukvårdstransporter, fartyg som hanterar sopor och liknande, säger Linda Blied.