Under onsdagen trädde de nya restriktionerna som avser restauranger, kaféer och barer i kraft. Lagen innebär i princip att endast bordsservering tillåts och att barservering således förbjuds.
Detaljerna i hur lagen ska tillämpas är upp till kommunerna själva att avgöra. Exakt hur förordningen ska följas när det kommer till exempelvis snabbmatsrestauranger är ännu lite oklart. I Göteborg ligger det på miljö- och klimatnämndens bord att kontrollera hur lagen följs.
– Jag tror att det kan ta lite tid att få in nya rutiner. Detta är en helt ny lag, det finns flera praktiska frågor kvar, säger Axel Darvik, (L) ledamot och förste vice ordförande.
Armlängds avstånd gäller
Även för miljöförvaltningen är det här en helt ny situation.
– Vi går efter Folkhälsomyndighetens riktlinjer och de har nu förtydligat sina instruktioner om att det är armlängds avstånd som ska gälla mellan människor, säger Angelica Winter, miljöförvaltningens avdelningschef för livsmedelskontroll.
LÄS MER: GP pausar alla krogrecensioner: "Orättvist att recensera restauranger just nu"
Exakt hur miljöförvaltningens kontroller kommer att genomföras på restauranger och krogar återstår att se, några sådana beslut är ännu inte fattade, men troligen kommer förvaltningens inspektörer även att notera avståndet mellan gästerna vid sina ordinarie kontrollbesök. Därefter sker en avrapportering till Smittskydd Västra Götaland som är kontrollmyndighet för de nya föreskrifterna.
Under onsdagen gjordes vittnesmål gällande att exempelvis McDonalds i Nordstan inte börjat följa den nya lagen. Axel Darvik kommenterar inte detta specifika fall men förklarar vilka konsekvenser företag som inte följer direktiven kan stå inför.
– Kontroller kommer att göras av livsmedelsinspektörer i första hand, i samråd med Smittskydd. Deras rapport kan ligga till underlag för att man stänger en plats. Alla restauranger, barer och nattklubbar måste följa den här nya lagen, säger han.
Följer upp brister
Enligt Henrik Nerell, presschef på McDonalds, är alla deras franchisetagare väl införstådda med de nya reglerna.
– Våra medarbetare har bra koll på detta och mitt intryck är att även gästerna tar sitt ansvar, men det här är fortfarande väldigt nytt. Vi har rutiner för hur det ska fungera men om det är något som brister så följer vi givetvis upp det och vidtar åtgärder.
LÄS MER: Ingen dramatisk ökning av coronafall i Göteborg
Jesper Follin är chef på McDonalds utpekade restaurang i Nordstan. Han delar inte uppfattningen om att restaurangen skulle ha brutit mot de nya trängsel- och serveringsbestämmelserna.
– Nej, inte alls. Det finns säkert någon som kan ha upplevt det under en väldigt kort period, men vi har haft så extremt lite att göra de senaste dagarna att trängsel inte har varit något problem.
Enligt Jesper Follin har McDonalds restaurang i Nordstan ännu inte haft något kontrollbesök från miljöförvaltningen kring de nya reglerna, men han understryker att McDonalds både lokalt och centralt jobbar hårt med att efterleva dem. Och det handlar till stor del om anpassning.
– Vi har glesat ut bland sittplatserna och håller varannan kassa stängd för att minska smittorisken. Dessutom har vi satt dekaler på golvet där vi uppmanar våra gäster att hålla avstånd till varandra, vilket de flesta är rätt duktiga på ändå. Det är tydligt att medvetenheten har ökat, understryker Jesper Follin.
Testar nya webblösningar
Även Burger King gör liknande åtgärder och på den svenska hamburgerkedjan Max tycker man att gästerna tagit till sig av de nya säkerhetsrutinerna i coronavirusets spår.
LÄS MER: Folksamlingarna som förbjuds – och de som får vara kvar
Max har likt McDonalds och Burger King glesat ut bland kassor och bord och satt upp klisterlappar med förhållningsorder till sina gäster, men dessutom ökar man redan nu i dagarna möjligheten för kunderna att beställa sin mat på webben.
– Du kan sitta i din bil utanför restaurangen och lägga en beställning i mobilen så kommer vi ut med maten eller sätta dig vid ett bord i restaurangen och göra samma sak. Även betalningen sker i mobilen och allt handlar såklart om att undvika trängsel, men det är också ett sätt att underlätta för våra gäster, säger Max:s presschef Marita Wengelin.
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.