I ett skyltfönster i centrala Göteborg fick människor pröva sina fördomar. Nu har kampanjen plockats upp av internationell branschpress.
I ett skyltfönster i centrala Göteborg fick människor pröva sina fördomar. Nu har kampanjen plockats upp av internationell branschpress. Bild: Thomas Johansson

Så blev GP:s kampanj en internationell reklamsnackis

En stol i ett skyltfönster. Främlingars fördomar och nyfikna frivilliga göteborgare. I somras genomförde GP och Stampens kampanjen ”Fördomstolen” som nu fått stor uppmärksamhet i internationell branschpress. "Fördomstolen" visas också upp i GP:s monter under Bokmässan.

ANNONS
|

Många göteborgare höjde på ögonbrynen när ett skyltfönster i Kompassen förvandlades till interaktiv reklamkampanj i juni. I en stol i fönstret fick frivilliga sätta sig och utsättas för förbipasserandes gissningar. Allt ifrån yrke och bakgrund till intressen och familjebild fick folk sätta ord på för att sedan se hur väl deras fördomar stämmer överens med verkligheten.

– Syftet var är att öka medvetenheten om fördomar genom att skapa samtal kring fördomar och ett engagemang att vilja lära sig mer om olika typer av människor. Om vi lyckas skapa insikt kring att vi alla bär på fördomar kan vi öka toleransen för det som är annorlunda. Kunskap kan krossa fördomar, förklarar Gunilla Bakkenes marknadsdirektör för Stampen Media..

ANNONS

Tusentals deltagare

Hon pekar på vikten av journalistik som ett sätt att bekämpa fördomar och att över 6 000 personer deltog i det sociala experimentet i centrala Göteborg och på festivalen Way out West. Flera internationella medier har nu plockat upp ”Fördomstolen” och såväl amerikansk som japansk branschpress har imponerats. Bland annat har den stora sajten Adage, med fokus på marknadsföring och medier, skrivit om "Fördomstolen".

– Det känns väldigt roligt och fint att vi fått så mycket internationell PR. Vi är stolta över vår viktiga kampanj och att syftet gått fram så väl i det internationella genomslaget värmer i hjärtat, säger Gunilla Bakkenes.

Vad tror du gjort den till en internationell branschsnackis?

– Framförallt eftersom den tar upp ett angeläget ämne på ett helt nytt sätt. Den bygger på en delaktighet och engagemang från människor, den är syftesdriven och upplevelsebaserad vilket blir mycket kraftfullt. Kommunikationen är skapad med stadens invånare – inga skådisar eller modeller – baserat på de fördomar de möts av i sin vardag. Jag tror också att den har fått så mycket uppmärksamhet för att kvalitetsjournalistisk aldrig har varit viktigare än nu och kampanjen belyser det.

"Fördomstolen" är också på plats i GP:s monter under Bokmässan.

ANNONS

Se filmen

Hela kampanjen presenteras i en film som ser ut så här:

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS