Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Risk för trafikkaos i Göteborg

I dag går bygget av den nya Hisingsbron och Gullbergstunneln in i en ny fas. Det innebär stora trafikomläggningar i centrala Göteborg

Framför allt kan arbetet påverka de som kommer österifrån och som ska in till Göteborg via E45:an. Den vanliga avfarten mot Nordstan och centralen kommer att stängas av. Istället är rekommendationen att man svänger av vänster i höjd med gasklockan och kör in mot centrum via mindre vägar. Missar man den avfarten så kommer det inte gå att komma av vägen förrän borta vid Järntorget, på andra sidan Götatunneln. Den missen kan många råka ut för under de första dagarna, tror Johanna Rödström, samordnare av framkomlighet i trafiken på trafikkontoret.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det finns en risk att folk missar det och det kommer säkert inträffa under de första dagarna innan folk har lärt sig, säger hon.

Trafikomläggningen kommer att pågå i tre år och innebär stora risker för köer, främst under rusningstid. Det påverkar framför allt de som ska till centralstationen, Nordstan och området kring Lilla Bommen. Trafikkontoret uppmanar därför resenärer att välja annan väg, åka kollektivt, cykla eller undvika att köra under de tider då trafiken är som mest intensiv.

– Det är även viktigt att man är ute i god tid. Det blir mindre ytor att röra sig på och det finns risk för köer. Samtidigt måste arbetet göras och vi har bara de ytor vi har. Därför får vi försöka att göra det bästa av situationen under tiden, säger Johanna Rödström.

Egentligen är det tre stora infrastrukturprojekt som tvingar fram omläggningen. I första skedet handlar det om sänkning och överdäckning av E45:an för att bygga Gullbergstunneln. Dessutom påverkar också arbetet med den nya Hisingsbron. 2018 ska även Västlänkens station vid centralen byggas i området.

Stadstjänarebron, som går från centralen och över E45:an, ska rivas. Det arbetet lär på sikt också påverka framkomligheten på E45:an. Hastigheten ska sänkas eftersom trafik i båda riktningar kommer få samsas på en sida vägen medan bron tas ner.

Ska man till området kring Gullbergskajen bör man från och med i dag svänga in höger direkt efter gasklockan och sedan vidare längs Gullbergs Strandgata. Där finns även en nybyggd rondell som varit en förutsättning för att kunna göra trafikomläggningen.

– Eftersom vi förväntar oss att det kommer att bli mer trafik så har det varit viktigt att den var färdig innan trafikomläggningen startar, säger Johanna Rödström.

I går startade även rivningsarbetet av Gasklockan. Men enligt Johanna Rödström ska det arbetet inte påverka framkomligheten på vägarna som trafiken nu leds om till.

– Nej, det tror vi inte, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.