Risk att tidsplanen för linbanan spricker

Politiker är överens om att det är linbana som gäller i Göteborg. Men fortfarande finns det många frågetecken kring tidsplanen och vem som egentligen ska betala.

ANNONS
|

I somras presenterades en rapport om en linbana över älven. Under onsdagens kommunstyrelsemöte beslutade politikerna att gå vidare med planerna. Tanken är att bygga en tvärlänk från Järntorget till Hisingen och att den ska vara klar till jubileet 2021.

Men redan nu ifrågasätts tidsplanen.

– Liseberg var klart 2023, två år efter det jubileet. Vi snackar om en satsning som påverkar hela stan, både kollektivtrafiken och stadsbilden. Tornen kommer att vara lika höga som Läppstiftet. Det är en jätteförändring. Vill vi att detta ska lyckas måste vi göra det bra hela vägen. Det är viktigare än att det är klart till ett visst datum, säger David Lega (KD).

ANNONS

Han får medhåll av sina allianskollegor.

– Det är inget jippo. Var realistisk med tidsplanen, uppmanar Helene Odenjung (L).

Hon understryker samtidigt vikten av att tänka nytt när det gäller kollektivtrafik.

– Försöker man passera Brunnsparken nästan vilken tid på dygnet som helst så får man antingen hjärtinfarkt eller blir påkörd av en spårvagn. Det måste lösas och det här kan vara ett sätt att slippa åka via Brunnsparken.

Hos de styrande rödgröna partierna är tidsplanen dock viktig.

– Ambitionen är definitivt att den ska vara klar till 2021, säger kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S).

Ulf Kamne (MP) betonar vikten av att ha en målbild.

– Om man säger att det inte är så viktigt har man ju tappat allt. Det finns ett sorts driv kopplat till jubileet 2021 som är jättebra. Börjar man säga "2021, 2023 eller förresten 2028" då tappar man fart.

Det som framför allt hotar den redan snäva tidsramen är placeringen av hållplatserna och finansieringen. Ulf Kamne är tveksam till en hållplats bakom Folkets hus vid Järntorget. Han menar att det riskerar att försena den planerade stadsdelen i första etappen av Masthuggskajen.

– Jag ser hellre en placering vid Första Långgatan, men det är min privata åsikt. Nu försäkrade jag mig om att läget inte är låst genom det beslut vi tar i dag.

ANNONS

Just nu ligger beslutet om ett slutligt förslag till placering hos Älvstranden Utveckling AB och stadsbyggnadskontoret. Ulf Kamne hoppas att ett beslut ska kunna tas i höst.

Ett annat hinder på vägen mot en linbana över älven handlar om pengar. Göteborgs stad har försökt få in linbanan i den så kallade Sverigeförhandlingens storstadsdel. Men än så länge tycker alla partier att budet från staten är för lågt.

– Staten lägger för lite in potten för att vi ska kalla det en satsning, säger Helene Odenjung.

Ulf Kamne och hans rödgröna kollegor håller med om att statens bud är för lågt i förhållande till den låsning som staden tar på sig med Sverigeförhandlingen.

– Det är inte bara vi som tycker det. Det göralla storstäderna, säger Ann-Sofie Hermansson.

Ytterligare en förhandling som måste gå i lås är den med Västra Götalands-regionen. Där handlar det om vem som ska betala driften för linbanan.

– VGR är helt avgörande oavsett Sverigeförhandlingen. Men jag har svårt att se att vi inte ska få ihop ett avtal. En linbana löser så många kollektivtrafikbehov, säger Ulf Kamne.

Han tror att staden själva, eller i samarbete med VGR, skulle kunna bekosta linbanan om de statliga pengarna uteblir.

ANNONS

Linbana i Göteborg

  1. Förslaget är ett medborgarinitiativ.
  2. Syftet är att länka samman staden över älven med en ny förbindelse.
  3. Enligt förslaget ska linbanan gå mellan Järntorgsområdet och Wieselgrensplatsen, med stopp vid Lindholmen och Lundby.
  4. Den ska stå klar till jubileet 2021.
  5. Den ska kosta maximalt 1,1 miljarder kronor att bygga och sätta i drift.
  6. Kostnaderna för drift och underhåll beräknas till 40-50 miljoner årligen.
  7. Gondolerna ska gå 40-50 meter upp i luften och tornen beräknas bli 60-90 meter höga. Skanskas byggnad vid älven, Läppstiftet, är 86 meter hög.
  8. Kapaciteten ska vara 2000 passagerare per riktning och timme.
ANNONS