Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Partillebor rasar mot nya slutstationen för buss 513

Öjersjö i Partille kommun växer så det knakar, men att ta sig till Göteborg med kollektivtrafik har enligt de boende försämrats så till den grad att allt fler nu tar bilen.
– Det tar mig en timme med kollektivtrafik till Lindholmen, 45 minuter med cykel och 25 minuter med bil i rusningstrafik, säger Henrik Setterstig.

Buss 513 är den enda möjligheten för Öjersjöbor att åka till Göteborg utan byte till annan kollektivtrafik. Tidigare kunde man åka via Delsjömotet och Korsvägen till Heden, vilket tog cirka 15 minuter. Men i och med att Korsvägen byggs om under lång tid framöver är slutstationen numera Liseberg station, vilket kräver extra byten eller promenad till Korsvägen för att ta sig vidare till andra delar av Göteborg eller Mölndal.

Det är framförallt detta som upprör Öjersjöborna, men även att den tidigare snabbussen 503 till Göteborg via Partille centrum inte längre startar i Öjersjö utan i Furulund.

Martin Sjöholm, boende i Öjersjö. Foto:Privat Bild: Privat
Martin Sjöholm, boende i Öjersjö. Foto:Privat Bild: Privat

Irritationen har nu blivit så stor att Martin Sjöholm, boende i Öjersjö, har startat en namninsamling i protest mot försämringarna.

– Jag har fått in drygt 1 000 underskrifter och kommer att skicka in protestlistan till Västtrafik inom kort, säger han.

Bökigt och otryggt

Kritiken bland Öjersjöborna handlar om främst två saker; extra byten och minskad trygghet. Ett 20-tal personer mötte upp GP vid 513-bussens hållplats för att visa sitt missnöje. Här är några kritiska röster:

– Att ha en ändstation i utkanten av stan som ligger så avsides är ingen bra service. Den är bökig att ta sig till och innebär fler byten. Eftersom många byten är dåligt synkade innebär det mycket längre restid, säger Lotta Sundberg.

– Hur kan det vara rimligt och försvarbart att försämra resvägen för dem som vill kunna ta bussen till jobb och skola? Det finns ingen logik, säger Sanna Rydberg.

– Som tonårsförälder känner jag mig obekväm med att mina barn ska ta sig till och vänta på Lisebergs station som är betydligt ödsligare och mörkare, säger Pia Lunöe.

Ulrika Stålhammar sammanfattar läget så här:

– Jag åker numera bil då Västtrafik inte verkar ha kapacitet eller vilja att sätta sig in i kundens situation eller intresse av att lyssna. Det blir en förlust för miljön, en förlust för redan fulla morgonköer och en förlust för Västtrafik som får mindre intäkter.

En del familjer har till och med köpt en extra bil för att klara pusslet med jobb och skola.

LÄS MER: Nu börjar bygget av 500 nya bostäder vid Kåsjön

Alla linjer får inte plats i centrum

Anders Kling är biträdande affärschef på Västtrafik och förklarar besluten så här:

Anders Kling, biträdande affärschef, Västtrafik. Bild: Fotograf Thomas Harrysson AB
Anders Kling, biträdande affärschef, Västtrafik. Bild: Fotograf Thomas Harrysson AB

– Vi tittar alltid på var vi har möjligheter att vända trafik, och utifrån hur det ser ut i dag så är det Liseberg station som gäller tills bygget runt Korsvägen är klart. Det är framkomligheten som har ställt till det för oss.

Har du förståelse för Öjersjöbornas kritik?

– Vi är fullt medvetna om att det under den här byggperioden är jobbigt för många. Men vi måste titta på att de linjer vi släpper in genom stan verkligen gör nytta. Risken är annars att vi bara släpper in en lång karavan av bussar och ingen kommer i tid.

– Vi gör det vi kan för att det ska bli så bra som möjligt för så många som möjligt. Det är ett jättepussel för oss också. Oavsett vad vi gör kommer det att drabba några, så är det alltid. Men det kommer att vara bättre för de flesta, säger Anders Kling.

Att buss 503 inte startar i Öjersjö längre förklarar han med att så få klev på där. Därav flytten till Furulund. Som en liten tröst berättar Anders Kling att buss 513 kommer att få ökad turtäthet och gå i tiominutersintervall på morgonen från och med tidtabellbytet i december. Bussarna kommer också att varar utrustade med säkerhetsbälten och linjen kommer samtidigt att byta namn till 512.

LÄS MER: Politisk oenighet om stadsgata i Partille

LÄS MER: Partilles vision för Landvettervägen som stadsgata

GP satsar på Partille – missa inte det senaste!

Nu kan du få alla våra nyheter och fördjupande reportage om Partille som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-ikonen här intill vid taggen Partille!

Alla artiklar om Partille hittar du även på den nyskapade sidan gp.se/partille.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.