Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Optimisten som ska rädda havet från plast

En riktig skräpbåt visas upp på Båtmässan. En unik optimistjolle byggd av experter på Chalmers, av plastskräp som flutit iland på svenska stränder.

– Vi vill visa hur mycket skräp som hamnar i havet, ett försök att få folk att sluta slänga, säger Svenska seglarförbundets projektledare Thomas Hansson-Mild.

På Båtmässan är intresset stort för den annorlunda optimistjollen. Runt omkring själva jollen är montern är pedagogiskt upplagd med mycket information och besökarna själva är delaktiga på ett enkelt och lekfullt sätt.

– Vår målgrupp är barn mellan 9 och 12 år och alla som har ett intresse för hav och miljö, förklarar Thomas Hansson-Mild.

Äventyren kom med idén

Projektet Optimist för havet drivs av organisationerna Håll Sverige rent, Sjöräddningssällskapet och Svenska Seglarförbundet och finansieras av Postkodlotteriet. Idén till projektet kom från äventyraren Oskar Kihlborg, som också är en av projektets ambassadörer.

Svenska Seglarförbundet har tagit fram ett gediget utbildningsmaterial som man turnerar runt med till seglarskolor och läger.

– Vi visar att vi tillsammans kan göra skillnad och rädda havet från plast. Utbildning är viktigt.

Plast från land

Att plastskräp i havet är ett av vår tids största miljöproblem har blivit allmänt känt på senare år.

– Men att det mesta skräpet, hela 80 procent, kommer från land tror vi kanske inte. Det förs ut till havet med vindar och vattendrag för att sedan komma tillbaka till våra kuster med strömmar och vågor, säger Thomas Hansson-Mild.

Under våren och sommaren förra året var 700 frivilliga ute och plockade skräp, både vid Bohuskusten och i andra delar av Sverige. Man samlade ihop över 30 kubikmeter skräp, varav 6,5 kubik var hårdplast. Plastskräp som skickats till Chalmers, där bygget sker på SSPA Sweden AB där Christian Finnsgård är forskningschef.

Ny kunskap – nya produkter

– Vi jobbar med att optimera system för en hållbar maritim framtid. Vi bygger dagligen på modeller av olika fartyg. I det här projektet utvecklar våra experter nya metoder som vanligtvis inte ingår i båtbyggnadsprocessen, säger Finnsgård.

Det krävs 40-60 kg hårdplast för att bygga en optimistjolle. Två jollar är färdigbyggda, totalt ska det bli fem innan projektet avslutas 2020.

– Vi har lärt oss att återvunnen plast kan bli till ett bärande konstruktionselement i en komposit. Det är kunskap som förhoppningsvis får spinn off-effekter på nya produkter. Vi har redan intresserade företag som provtillverkar paneler i materialet, säger Christian Finnsgård.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.