Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Efter den fruktansvärda olyckan i Etiopien stoppar Norwegian alla avgångar med Boeing 737 Max-maskiner. Bild: Kari Holmwall

Olycksplanen stoppas i hela EU

Efter den fruktansvärda olyckan i Etiopien stoppas alla avgångar med Boeing 737 Max-maskiner inom hela EU, det meddelar europeiska luftfartsmyndigheten EASA.
– Vi följer EASA:s beslut och stoppar all flygtrafik av modellen i Sverige, säger Stefan Triumf på Transportstyrelsen.

På tisdagskvällen kom beskedet från den europeiska luftfartsmyndigheten EASA att alla flygningar med modellerna Boeing 737 Max 8 och Boeing 737 Max 9 stoppas i EU, det skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

I samband med det har Transportstyrelsen stoppat samtliga flyg av de två modellerna i Sverige.

– Vi följer EASA:s beslut och stoppar all flygtrafik av modellen i Sverige, säger Stefan Triumf, presskommunikatör på Transportstyrelsen.

Flera bolag påverkade

På Landvetter är KLM:s flygningar till och från Amsterdam inställda under onsdagen. 25 avgångar, främst från Norwegian, har ställts in på Arlanda.

Beskedet kommer efter att Storbritannien och Australien beslutat att inga Boeing 737 Max ska släppas in i landets luftrum efter olyckan i Etiopien. Även flera andra länder har följt färg efter beskedet.

Redan under tisdagseftermiddagen hade flygbolaget Norwegian, så väl som reseföretaget Tui, meddelat att de inte kommer att utföra några resor med modellerna.

– Norwegian har beslutat att ta våra Boeing 737 MAX 8 ur drift tills vidare efter rekommendation från flera luftfartsmyndigheter. När luftfartsmyndigheter kommer med rekommendation om detta så följer vi naturligtvis deras riktlinjer. Vi beklagar att passagerare drabbas av detta men säkerheten för våra passagerare och anställda kommer alltid först, säger Tomas Hesthammer, Norwegians Director of Flight Operations, i ett pressmeddelande.

Ekonomiska konsekvenser

Reaktionerna på dödsolyckorna och flygstoppet har fått Boeings aktiekurs att backa brant.

– Boeing har hård press på sig, inte minst ekonomiskt, säger flygexperten Hans Kjäll till TT.

350 flyg av modellen används redan världen över. Samtidigt finns beställningar på 5 111 flyg som ännu inte levererats. Vilka garantiåtaganden bolaget har, och vad konsekvenserna blir för bolaget på längre sikt, är i nuläget oklart, enligt Hans Kjäll.

– Men det kommer ta tid innan man hämtat in förlusten. Värkarna kommer bli långvariga, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.