Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Björn Ållenberg, ansvarig projektledare på Trafikverket och Mikael Andersson, projektledare på Skanska, ställer sig publikens frågor kring utbygget av Hamnbanan. Bild: PER WAHLBERG

Nytt tågspår i Eriksberg – boende oroade över naturen

Hamnbanan mellan Eriksberg och Pölsebo byggs ut. Bygginitiativet ska öka kapaciteten för godstrafik till och från Göteborgs Hamn.
Förberedande arbeten pågår redan och nu ska också dialogen med de närboende fördjupas.

Under söndagseftermiddagen bjuder Trafikverket och Skanska till ett informationsmöte för att informera inför byggstart av tredje etappen av utbygget av Hamnbanan. Etappen Eriksberg–Pölsebo är den 1,9 kilometer långa järnvägssträcka som går mellan Eriksbergs köpcentrum och Älvsborgsbron. Syftet är att fler tåg ska kunna trafikera sträckan och mer gods lyftas från väg till järnväg.

Mötet tar plats i en stor sal på ett hotell i Eriksberg där bland annat en 3D-modell av hela byggprojektet visas. Salen är fullsatt med närboende och intresserade lyssnare. Flera av de som sitter där undrar bland annat över hur mycket trafiken runtomkring Säterigatan kommer att påverkas av utbygget. Det tar inte lång tid tills de första frågorna ropas ut från publiken.

LÄS MER: Skanska bygger ut Hamnbanan på Hisingen

Oro kring närtrafiken

Enligt Trafikverkets plan kommer personbilstrafiken nämligen bli avstängd vid Säterigatan under en viss tid, samtidigt kollektivtrafikens framkomlighet inte ska påverkas.

Men blir inte det kaos då?, undrar en av besökarna på plats.

– Kaos vill jag inte säga men det kommer naturligtvis påverkar trafiken under den tiden som vi begränsar framkomligheten. Det blir inte under hela byggnadstiden, säger Björn Ållenberg, ansvarig projektledare på Trafikverket, när GP träffar honom senare till en intervju.

– Det kommer vara under något år. Så är det men det finns ju minst två infarter till i området. Vi är vana med att bygga när det är mycket mer trångt än så här, kompletterar Mikael Andersson, projektledare på Skanska.

Många av publikfrågorna på informationsmötet om Hamnbanan kretsade kring påverkan på landskap och natur. Bild: PER WAHLBERG

Frågor kring naturpåverkan

Påverkan av den angränsande naturen, till exempel vid Krokängsparken, är en annan viktig fråga för publiken på plats. Björn Ållenberg betonar att man har jobbat väldigt intensivt med att bevara naturen i projektets närhet.

– Vi har jobbat väldigt noggrant med parkens träd exempelvis. Vi har inverterat varje träd och har sagt exakt hur varje träd ska skötas. Bland annat ska vi flytta en månghundraårig ek för att kunna bevara den, förklarar han.

En annan fråga, som dyker upp under söndagens presentation, kretsar kring hur mycket landskapsbilden kommer att påverkas av utbygget. I projektet ingår nya gång- och cykelbanor och en ny konstgräsplan och klubbhus åt Eriksbergs IF. Hur mycket kommer exempelvis själva bergtunneln att synas?

– Vi har hittat en lösning på det hela. Vi anlägger den nya fotbollsplanen längre söderut och sedan ska vi hitta den optimala nivån på den nya planen. Vi tror att man hamnar med en tunnel som sticker ut tre meter och det har vi berättat om sedan lång tid tillbaka, säger Björn Ållenberg.

Han sammanfattar den pågående dialogen mellan de projektansvariga och de berörda medborgarna som väldigt positiv.

– Folk ser framemot att det blir klart för man ser vinsterna, säger han.

Spadtaget för utbygget är planerat för januari 2020.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.