Följer

• Erbjudanden
  • Logga ut
1/4

Nya kometen Neowise skådades över Göteborg i natt

Att kunna se kometer med blotta ögat är en ovanlig syn. Men i natt observerades den nya kometen Neowise över Göteborg.
– Det var en riktig ”wow-känsla”. Det ger en känsla för hur små vi är i universum, säger Peter Hult som såg den från Slottsskogen.

De senaste dagarna har den nya kometen Neowise kunnat skådas över Göteborg. Det formella namnet är C/2020 F3, men den kallas Neowise efter det rymdteleskop som först såg den. Kometen är helt ny och observerades den 27 mars i år av ett av Nasas teleskop, enligt TT.

Robert Cumming bor i Göteborg och har sett kometen två nätter i rad från sin balkong. Han är kommunikatör vid Onsala rymdobservatorium och redaktör för tidskriften Populär Astronomi. Han tycker det är den vackraste kometen han har sett sedan 1990-talet.

– Den ser ut som sinnebilden av en komet och har en ljusstark kärna som är lite suddig och en lång svans som pekar bort från solen. Det är solvinden som blåser bort svansen. Det handlar delvis om vilken riktning som kometen åker i och i vilken riktning solvinden trycker mot den, säger han.

Ovanligt att se med blotta ögat

Kometer som fenomen är relativt vanliga i solsystemet men det är desto ovanligare att de går att se med blotta ögat. Hur ofta det inträffar att det går att se en komet med blotta ögat är svårt att svara på men det händer verkligen inte ofta, enligt Katja Lindblom, föreståndare för Slottsskogsobservatoriet.

– Det är sällsynt med kometer som är så ljusstark att man kan se den med blotta ögat så när man väl gör det blir det en väldigt speciell upplevelse, säger hon.

LÄS MER: Sofia söker svaren i stjärnorna

Enligt henne kommer kometer från ett område utanför det yttre asteroidbältet. Ibland händer det att de tar sig en avstickare in i solsystemet och många av dem tenderar att bli periodiska och återkomma med intervaller. En av de mest kända, kometerna som har återkommande intervaller är Halleys komet.

Katja Lindblom, föreståndare för Slottsskogsobservatoriet. Bild: Anders Ylander

– Den har en omloppstid 76 år. Senast den var synlig för blotta ögat var 1986 om jag inte minns helt fel, säger Katja Lindblom.

Neowise kommer att vara synlig i ungefär två veckor till innan den blir för ljussvag, säger Katja Lindblom.

Enligt tidsskriften Scientific American kommer kometen att komma tillbaka först om 6 800 år.

LÄS MER: Universum tycks expandera olika åt olika håll

Spana åt norr

För att kunna se Neowise ska en se till att vara uppe mitt i natten och titta rakt mot norr, en bit åt vänster om stjärnan Capella, enligt Robert Cumming.

– Neowise kometen ligger ungefär vid samma höjd som den. Ser du stjärnan Capella finns det goda chanser att du även i Göteborg ser kometen, säger han.

”Det var en riktig wow-känsla”

Peter Hult som bor i Göteborg har varit intresserad av astronomi och vad som finns på himlen sedan han var liten och ofta tittat upp himlen och undrat vad som finns där. Av en slump såg han att på Facebook att Neowise skulle vara synlig över Göteborg natten till i dag. Han tog med sig en kikare och gick till Slottsskogen för att han tänkte att den skulle synas bra där eftersom det är en öppen plats.

">
– Förra gången det hände något jättehäftigt på himlen var 2012 var när Venus passerade solen. Då arrangerade jag och en kompis en vän en fest uppe på Skansen krona, men nu var jag ensam i Slottsskogen, säger Peter Hult. Bild: Bild: Privat

Efter cirka en timmes spaning såg han den när molnen skingrades vid klockan halv tre. När ögonen hade vant sig vid mörkret såg han den med blotta ögat.

– Det var en riktig wow-känsla. Jag tänkte att där är ju kometen! Jag kände att fasen vad coolt, det är den första kometen jag sett sen jag såg Hale-Bopp. Den såg jag från Göteborg i slutet av 1990-talet, säger han.

Han hade läst att Neowise skulle vara i närheten av stjärnbilden Kusken och nära stjärnan Capella. För att hitta helt rätt använde han sig av en app på sin telefon och höll upp den mot himlen.

LÄS MER: Stjärnorna fyller nutidsmänniskans tomrum

Vad tänker du om att ha sett Neowise?

– Det är lite småkul. Det händer hela tiden grejer på stjärnhimlen som jag är intresserad av att se. Det kan ge en känsla för hur små vi är i universum. Tanken kommer: tänk om vi upptäcker en komet som är på väg mot jorden, vad gör vi då?, säger Peter Hult.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.