Nu tillåts 600 fler elsparkcyklar i centrala Göteborg

Under året ska maxtaket för antalet elsparkcyklar i centrala Göteborg höjas. Samtidigt införs parkeringsförbud på cykelbanor och ett nytt system mot trängsel.
– Vi har ganska många verktyg som inte fanns 2021. Vi bedömer att det kommer att fungera mycket bättre, säger Markus Aarflot, projektledare för mobilitetstjänster på stadsmiljöförvaltningen.

ANNONS
|

Våren 2022 begränsade Göteborgs stad det totala antalet så kallade mikromobilitetsfordon (där elsparkcyklar och elcyklar ingår) till 4400 stycken. Under 2023 kommer det tillåtna maxantalet i centrala Göteborg att öka till 5000.

– Det finns en efterfrågan och vi ser att det finns en möjlighet att göra detta i centrala Göteborg, säger Markus Aarflot.

Förra året hade fem företag tillstånd att placera ut elsparkcyklar. Företaget Bird lämnade förra hösten och Lime valde att inte söka tillstånd i år. Nu har i stället företaget Ryde fått grönt ljus. De ska även hyra ut elcyklar.

Har tidigare fått kritik

Elsparkcyklar har varit omdebatterade i flera år. Fordonen har tidigare fått kritik för att ligga slängda överallt och för att vara en trafikfara.

ANNONS

Hur ser ni på kritiken med tanke på att ni nu tillåter fler?

– Vi har ganska många verktyg som inte fanns implementerade 2021 som vi har fått under 2022 som vi nu arbetar med. Vi bedömer att det kommer att fungera mycket bättre, säger Markus Aarflot.

Göteborgs stad har flera sätt att minska problemen med elsparkcyklar. Det finns till exempel digitala staket för att begränsa var sparkcyklarna kan parkeras och hur fort de kan köras.

Markus Aarflot.
Markus Aarflot.

Nytt system ska reglera trängsel

Nu ska även ett zonsystem införas som gör det möjligt att se hur många fordon som är i ett område. Syftet är att säkerställa att det inte uppstår trängsel i centrum, där varje företag få ha max 1 250 fordon.

Zonerna gör också att företagen kan ha både elsparkcyklar och elcyklar utanför centrala Göteborg, utöver maxtaket. Voi och Bolt har fått tillstånd att utöka sitt verksamhetsområde och kommer att hyra ut mellan 500 och 1300 fordon.

– De finns i ett område där det finns god kollektivtrafik redan idag. Ju längre utanför centrum de kommer, desto större funktion kan de ha i transportsystemet, säger Markus Aarflot.

Företagen är ansvariga för att antalet elsparkcyklar i centrala Göteborg inte överskrider maxtaket och kan till exempel behöva flytta på fordon.

ANNONS

Vad gör ni om det blir trångt i centrala Göteborg?

– För att företagen ska få verka i Göteborg så ställer vi det här villkoret. Är det så att de inte följer det kommer vi att varna dem och sedan bli konsekvensen att vi drar in deras tillstånd direkt eller att de inte får förnyat tillstånd nästa år.

Parkeringsförbud på gångbanor ska införas

Under 2023 kommer det även införas parkeringsförbud för elsparkcyklar på gångbanor. Exakt vilka delar av Göteborg som kommer att omfattas av förbudet är inte bestämt än. Införandet var på tapeten redan 2022, men då beslutade Göteborgs stad att tillfälligt inte införa förbudet.

Nu ska det vara på plats i september, enligt Markus Aarflot.

LÄS MER:Åtta års sjukskrivningar efter elsparkolyckor i Göteborg

LÄS MER:Trots ny lag – fritt fram att parkera elsparkcyklen

LÄS MER:Gör det olagligt att köra elsparkcykel berusad

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS