Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nio dagar utan uppkoppling i skärgården

I nio dagar har omkring 2000 hushåll i Göteborgs södra skärgård varit utan fast telefoni, internet och tv. För Per-Erik Sjöström innebär det att gå till matbutiken för att ringa banken. Paret Lorentsson har börjat läsa böcker och lyssna på cd-skivor igen.
– Det känns som urtiden detta, säger Kerstin.

Vad händer när elektronik som man är beroende av i sin vardag plötsligt slutar att fungera? Det finns förstås 2000 olika svar på den frågan i Göteborgs södra skärgård, men ett faktum är att den senaste veckans kabelhaveri blivit det stora samtalsämnet bland öborna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Kan du ringa?

– Fungerar din tv?

I väntan på färjan, i matbutiken och i trädgårdar diskuteras kabelbrottet.

Kunde inte komma åt journalerna

På Styrsös vårdcentral fick man improvisera förra tisdagen då IP-telefonin plötsligt inte fungerade. Under ett och ett halvt dygn kunde man inte ringa upp sina patienter och via lokalradion gick man ut med informationen att de som behövde vård fick ta sig fysiskt till vårdcentralen.

– Vi kunde inte heller komma åt våra journaler till en början. Som tur var hade en av våra läkare ett annat abonnemang och kunde på så vis ordna så att vi andra också kunde komma åt journalerna. Under torsdagen satte vår IT-avdelning en tekniker här som köpte in någon annan uppkoppling. Nu fungerar det ungefär som vanligt igen. Men man borde ha haft en bättre back up-lösning. Det är ett sårbart samhälle vi lever i när allt bygger på att datorerna ska funka, säger Marie Johansson, vårdcentralschef på Närhälsan Styrsö.

Många upprörda

I mataffären på Asperö har Per-Erik Sjöström slagit sig ner på en pall med en lapp i handen. I bläck har någon handskrivit telefonnumret till hans bank.

– De har en mobiltelefon här som jag kan låna. Jag måste betala räkningarna och min fasta telefon hemma fungerar inte. Det är fullständigt värdelöst. Man är ju lämnad och totalt strandsatt, säger han.

Benjamin Andreasson, som äger matbutiken, är själv inte drabbad av kabelbrottet då han bara använder mobil telefoni, men han har mött en del frustrerade kunder den senaste veckan.

– Många är upprörda för att de trodde att det aldrig skulle bli fel med fiber. Det kan ju bli fel på allt. Det här är väl bara maximal otur, säger han.

I fredags förstärkte Telia mobilnätet genom att ställa ut mobilmaster i området.

– Det går att surfa nu men det går långsammare eftersom det blir överbelastat av personer som aldrig använder det annars, säger Benjamin.

"Får inga meddelanden från Telia"

Hemma hos Asperöborna Elve och Kerstin Lorentsson har cd-skivor och böcker plockats fram ur lådor och hyllor i vardagsrummet.

– I tisdags förra veckan hängde tv:n upp sig. Det blev svart. Och så visste vi att det var Champions League på kvällen och det var ju inte kul. Nu har vi fått börja läsa böcker och spela skivor. Man måste ju ha lite ljud i huset. Det känns sårbart allting men vi har ju inga stora problem, säger Elve.

Hemtelefonen i köket går inte att använda, inte heller paddan som Kerstin tycker om att läsa på. Men mobiltelefonerna kan de ringa på, oftast.

– Det känns lite som urtiden. Vi känner oss ju lite handikappade. Fiber fungerar ju jättebra när det fungerar. Men nu är det svårt att betala räkningar. Det sämsta är att vi inte får några meddelanden från Telia. Inte ens en liten ursäkt eller uppmaning om att vi ska ha tålamod, säger Kerstin.

Under onsdagseftermiddagen kom Telia med beskedet att fibernätet återigen ska fungera på samtliga skärgårdsöar utom Brännö. Då hade nätet legat nere sedan i tisdags förra veckan.

LÄS MER: Nu är fibernätet tillbaka i Södra Skärgården

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.