Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

I "Partillegröten". Lars Josefsson från Naturskyddsföreningen ser upprustningen av Landvettervägen som ännu ett exempel på de bilsatsningar som gör det omöjligt att nå de klimatmål som regionen ställt upp.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Naturskyddsföreningen rasar mot vägsatsningen i Partille

Naturskyddsföreningen dömer ut en av de stora satsningarna i länstrafikplanen: utbyggnaden av Landvettervägen, mellan E 20 och riksväg 40. - Göteborg flyttar sina problem till oss, anser Partilleföreningen.

En kraftigt utbyggd tvärförbindelse mellan de båda trafiklederna har diskuterats i decennier. Nu arbetar trafikverket med högsta prioritet på en upprustad väg för 200 miljoner kronor. Utformningen ska presenteras innan årsskiftet för att komma med i Västra Götalandsregionens plan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Lars Josefsson, vice ordförande i naturskyddsföreningens lokala krets, tar med oss upp till byggnaden på höjden, Slottet, där kommunledningen tronar strax intill köpkomplexet Allum. Nedanför rullar E 20 med ett virrvarr av angränsande vägar och mittemot oss slingrar sig Landvettervägen fram ur backen upp mot Björndammen.

- Detta är Partillegröten vars grund är ett monumentalt bilåkande, säger Josefsson.

Han påpekar att trafikmätningar visat en markant ökning på Landvettervägen sedan Göteborg införde trängselskatt. Dessutom ser han en upprustning av vägen som ett förverkligande av den gamla idén om en förbifart för att avlasta E 6:an genom Göteborg:

- Göteborg vill bli av med trafik. De flyttar problemet till oss.

Men om trafiken ökar behövs väl en större väg?
- Det är ett val man gör som politiker, säger Josefsson. Visst, vi kan bygga nya vägar. Men vi vet att det ger alltid mer trafik. I stället borde man med kraft inspirera till en annan utveckling, och bygga nya cykelbanor.

Josefsson är själv, som han säger, avdankad politiker. Fram till valet 2010 representerade han Miljöpartiet i kommunstyrelsen, sedan förra valet är han vänsterpartist, utan uppdrag.

Enligt Lars Josefsson pågår det en "greenwashing" hos såväl Partille kommun som trafikverket när de försöker få vägbyggen att se miljövänliga ut, genom att kalla nya sträckningar för "parkvägar" och "förädlade sträckor".

Han anser att det är uppenbart att Göteborgsområdet, jämfört med Stockholm och Malmö, är mera bilvänligt.
- Jag tror den enkla förklaringen är att vi är så dominant beroende av Volvo.

Utredningsledare Patrik Benrick arbetar med trafikverkets så kallade åtgärdsvalsstudie för tvärförbindelsen mellan E 20 och riksväg 40.
- Det snygga i den är att vi skräddarsyr åtgärderna längs sträckan efter vilka brister som ska lösas, säger Patrik Benrick.

Detta handlar om en breddning av den befintliga Landvettervägen. Men också om en två kilometer lång bussfil genom Furulund, mellan Slätten- och Tingsvägen. Dessutom ska busstrafiken bli "renodlad" längs Kåsjövägen, där den redan går.  Det tidigare "många-bilar-ska-fram-perspektivet" är, enligt Benrick, inte längre det dominerande.

Tidigare har planeringen utgått från att trafikökningen blir mycket kraftig av en utbyggd Landvetterväg. Hur prognosen nu ser ut kan Patrik Benrick inte säga än:
- Prognosarbetet är i slutskedet. Folk som bor i området kan dra nytta av den utbyggda kollektiv- och cykeltrafiken, samtidigt som vi planerar för ett jämnt flöde av en stor mängd långväga resande. Här står därför inte kollektivtrafiken i motsats till biltrafiken, hävdar Benrick.

Naturskyddsföreningens Lars Josefsson befarar att idén om en tunnel genom Björnekullarna med väg genom den skyddsvärda Finngösaravinen och anslutning till ett nytt Mellbymot kan bli verklighet, för att avlasta "kaoset" vid Partillemotet.

Denna variant utreddes på trafikverket för ett par år sedan när det fanns tre alternativ för tvärförbindelsen, säger Bertil Hallman, senior utredningsledare på trafikverket i Storgöteborg.
- En tunnel skulle göra god nytta eftersom Partillemotet har en väldig trafiktyngd. Men det är inget vi arbetar med nu - det finns ingen politisk förankring för att driva frågan. Och inga pengar. En tunnel kostar förmodligen minst en miljard, säger Hallman.

 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.