Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, och Folkhälsomyndigheten, FoHm, skickade ut ett sms under måndagen med uppmaning om att följa de skärpta råden gällande covid-19. Bild: Pontus Lundahl/TT
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, och Folkhälsomyndigheten, FoHm, skickade ut ett sms under måndagen med uppmaning om att följa de skärpta råden gällande covid-19. Bild: Pontus Lundahl/TT

MSB: Sms:et fungerade

Flera kritiska röster höjdes mot utformandet av myndigheternas sms som under måndagen gick ut till 22 miljoner svenska mobilabonnemang. Nu konstaterar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap att man är nöjda med mottagandet.
– Vi fick 3,5 miljoner besök, så budskapet gick fram, säger MSB:s kommunikationsdirektör Morgan Olofsson under tisdagens pressträff.

Måndagens stora snackis blev det sms som Folkhälsomyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap skickade ut till i princip alla svenska mobiltelefonabonnemang. Under tisdagens pressträff konstaterar MSB att sms:et lyckats med sitt mål – att få fler att gå in på hemsidan Krisinformation.

MSB:s kommunikationsdirektör Morgan Olofsson berättar att hemsidan krisinformation.se hade 3,5 miljoner besök i går. Det kan jämföras med måndag för en vecka sedan, då 54 000 besök registrerades.

– En riktig kraftig ökning, konstaterar han.

Morgan Olofsson konstaterade också att den befarade överbelastningen av 1177, 113 13 och 112 aldrig ägde rum. Utskicket ska också ha klarat sig från tekniska störningar.

Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör för MSB. Bild: Amir Nabizadeh
Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör för MSB. Bild: Amir Nabizadeh

Han pekar också på att MSB fick draghjälp av flera medier som rapporterade om utskicket, samt den interna kritik som framförts från MSB till regeringen, där man pekat på vissa brister i utformningen.

LÄS MER: Myndigheternas corona-sms sågas i sociala medier

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.