Det kanske inte är särskilt troligt att Miljöpartiet får lika stor andel av rösterna den här gången. Med tanke på att partiet dansar på riksdagsspärren i opinionsmätningarna på hemmaplan vore det närmast en sensation.
Men det finns en hel del som talar för att det kommer att gå betydligt bättre i Europavalet än vad stödet i rikspolitiken för närvarande indikerar.
LÄS MER:Alice Bah Kuhnke (Mp) vill att EU drastiskt sänker utsläppen
Prioriterar EU-valet
Miljöfrågorna är viktiga i EU-valet.
En undersökning Novus nyligen gjorde på uppdrag SR och SVT visar att det till och med är den viktigaste frågan i valet för svenska väljare. Inte så underligt kanske – de som bryr sig om miljö och klimat inser förstås att EU har betydligt större kraft än Sverige att ta hand om globala problem.
Miljöpartiet visar också att man prioriterar EU-valet på ett sätt som andra partier inte gör. Det visar inte minst vilka kandidater partiet lanserar.
Inför valet 2009 värvade MP Isabella Lövin, som då nyligen fått såväl Stora journalistpriset som Guldspaden för boken Tyst hav – jakten på sista matfisken. Hon kom att spela en stor roll i arbetet med att reformera fiskepolitiken under den mandatperioden och bidrog starkt till valframgången 2014.
Tunga toppkandidater
Till årets val har MP satsat på två kända och färgstarka toppkandidater. Toppnamnet Alice Bah Kuhnke var enligt en undersökning SR genomförde för ett år sedan inte bara en av landets mest kända ministrar. Hon var också högt upp på listan över vilka ministrar flest väljare har stort förtroende för.
Tvåan på listan – meteorologen Pär Holmgren – är förvisso ett kontroversiellt namn bland folk som menar att deras hemmasnickrade teorier om att vädret alltid gått lite upp och ned är lika mycket värda som den samlade expertisen i FN:s klimatpanels larm om global uppvärmning. Men det finns alldeles säkert också en hel del väljare som tänker att han har en del att tillföra i parlamentet.
Medan en del andra partiet inte riktigt verkar veta vad de vill med EU har Miljöpartiet en tydlig huvudfråga. Det ökar möjligheterna att göra en slagkraftigt valkampanj.