Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Manifestation för Hamnfyran

I går hölls en manifestation för Hamnarbetarna på Drottningtorget. Dessutom har kommunalstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) nu uttalat sig om konflikten.

 

– Jag vill framföra att våra medlemmar är oerhört trötta. Det senaste varslet, som enligt oss, innebär att APMT försöker överföra en stor del av arbetsstyrkan från fastanställning till behovsanställningar på timbasis, är förödande för arbetsklimatet, säger Erik Helgeson, styrelseledamot i Hamnfyran, som även talade under manifestationen.

Konflikten mellan APMT och fackförbundet Hamnfyra har pågått så pass långt att Medlingsinstitutet har kopplats in. Hittills har två bud presenterats, men Hamnfyran har avböjt båda.

– Första budet var ett rent hängavtal, och om vi hade valt att teckna, hade vi inte blivit en lokal part i avtalet. Det andra förslaget skulle göra oss permanent underordnad på arbetsplatsen, säger han.

Enligt arbetsgivarsidan handlar konflikten i första hand om att Hamnfyran inte vill släppa möjligheten att kunna utlysa strejk.

– Det är trams. Jag kan säga till GP:s läsare att vi är beredda att sälja fredsplikten i morgon, om vi ges en plats i det befintliga avtalet och att vi blir en likvärdig part. Vi är kompromissvilliga, men ge oss då ett ordentligt avtalsbud.

Enligt en enkätundersökning utförd av Svenskt Näringsliv, där 478 företag deltog, uppgav 70 procent att de på grund av konflikten vidtagit tillfälliga åtgärder för att lösa sina transporter. Dessutom har 13 procent lämnat containerhamnen för gott.

– Det är väldigt beklagligt att det drabbar tredje part. Vi är ansvariga för våra stridsåtgärder, men den strejk som vi satte in tidigare år omfattade faktiskt bara åtta timmar, medan APMT:s lockout omfattar över 300 timmar. 

En av de åhörare som hade kommit för att uttrycka sitt stöd för Hamnfyran var studenten Oscar Vines.

– Även om man inte är hamnarbetare är det viktigt att komma hit och visa var man står. När regering och Ylva Johansson börjar lägga sig i, blir det en symbolisk konflikt om strejkrätten, säger han.

En åsikt som tidigare har framförts av hamnarbetare och debattörer är att kommunen borde ta tillbaka driften av containerhamnen. 

Det var 2009 som kommunfullmäktige beslutade att verksamheten i Göteborgs fyra hamnar skulle läggas ut på privata entreprenörer, varav APMT är en.

I en tidigare intervju konstaterar kommunalstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) att Göteborgs Hamn har ett avtal med APMT som sträcker sig lång tid framöver.

– Man kan ha synpunkter på vad vi gjorde då, hur avtalet ser ut i sin konstruktion och vad som hänt sedan dess. Och man kan ha synpunkter på hamnen åren innan APMT blev chef, säger hon.

–  Jag vill vänta ut medlarna och jag har förhoppningen att de ska komma fram till en lösning som är acceptabel för alla parter.

Göteborgs hamn konkurrerar med de största hamnarna i Europa och enligt Ann-Sofie Hermansson gagnas alla av att konflikten når en lösning.

– Jag förstår att det blir en reaktion på varslet – och jag kan bara hoppas att man sätter sig ner och pratar med varandra med medlarnas hjälp. Detta är Nordens största hamn, och den tävlar med Rotterdam och Hamburg. Det vore bra med en ganska snar lösning, både för dem som arbetar där, för hamnens skull och för stans skull.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.